Not logged in.

Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title "Design & Implementation of an Augmented Reality Application for Industrial Training"
Organization Unit
Authors
  • Sevgi Uzungelis
Supervisors
  • Elaine May Huang
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Number of Pages 42
Date 2014
Abstract Text In automation and power industry, proper training of operators and maintenance personnel is crucial to prevent possible failures and hazardous situations. Since trained personnel improve both availability and productivity, companies give high priority on developing their training concept, especially the integration of theoretical and practical learning. Companies look at potential solutions and adapting innovative methods to serve their employees and customers a better training methodology. Studies suggest that the state-of-art technology augmented reality (AR) can successfully bridge the gap between the theoretical and practical training, and show us how the real and virtual environment can be overlayed to ful fill diff erent learning and teaching objectives and requirements. In this work, we particularly study an existing training concept of ABB Switzerland, a leading engineering company in automation industry, and used their resources to investigate the possible opportunities for AR. We identify the potential areas where this novel technology could improve the training. In order to see the impact of AR in the industrial context, we design and develop a functional prototype of a mobile application and evaluate the potential use. Results from both related work and user studies show that AR can contribute to teaching and learning processes by seamlessly bringing relevant and contextual information into the training scene, which was not possible or hard to achieve with the existing methods and resources.
Zusammenfassung In der Energie- und Automatisierungsindustrie ist die richtige Schulung von Maschinisten und Wartungspersonal von entscheidender Bedeutung um Ausfälle und gefährliche Situationen zu vermeiden. Da gut ausgebildetes Personal die Verfügbarkeit und Produktivität steigert, setzten viele Firmen eine hohe Priorität in die Entwicklung ihres Ausbildungskonzeptes - insbesondere in die Integration von theoretischen und praktischen Lerninhalten. Konzerne suchen nach möglichen Lösungen und übernehmen innovative Methoden um ihren Angestellten eine bessere Ausbildung zu ermöglichen. Studien zeigen, dass die State of the Art Technologie "Augmented Reality" (AR) erfolgreich die Schwelle zwischen theoretischer und praktischer Ausbildung überwinden kann und erklären weiter wie die wirkliche und virtuelle Umgebung überlagert werden kann um unterschiedliche Lern- und Lehr Ziele und Anforderungen zu erreichen. In dieser Arbeit haben wir insbesondere ein existierendes Ausbildungskonzept der ABB Schweiz, ein führendes Technologie Unternehmen in der Energie- und Automatisierungstechnik, näher betrachtet. Wir konnten die Firmeninfrastruktur nutzen, um mögliche Anwendungen fur AR zu fi nden. Wir ermittelten die potenziellen Bereiche, in welchen diese neue Technologie die Ausbildung verbessern kann. Wir entwickelten einen funktionalen Prototypen einer mobilen Applikation und evaluierten dessen Nutzen in der Ausbildung im industriellen Kontext. Die Ergebnisse von der Literaturstudie und von Benutzerstudien zeigen dass AR zum Lernen und Lehren beitragen kann indem natlos relevante kontextbezogene Informationen direkt auf den Ausbildungsmaschinen abgebildet werden. Dies war mit herkömmlichen Methoden nur schwer oder gar nicht möglich.
PDF File Download
Export BibTeX