Not logged in.

Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Environmental impact of media use in teaching and learning at the Department of Informatics
Organization Unit
Authors
  • Sai Anandita Kuchibhotla
Supervisors
  • Lorenz Hilty
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Number of Pages 251
Date 2014
Abstract Text This bachelor thesis studies the environmental impact caused by the use of lecture notes by Informatics students at the University of Zurich. For this, the life cycle assessment methodology was applied and the product systems were modeled and assessed with Umberto NXT LCA. Three electronic media (desktop computer, laptop computer, tablet computer) and two print media (self-printed lecture notes, printed books of lecture notes) were taken into consideration for the impact assessment. Alternative scenarios were also assessed to identify strategies aiming at an improvement of the environmental performance. On the basis of the results of this research, it can be concluded that the current use of multiple media to study lecture notes is not environmentally preferred. The results suggest that desktop computer and self-printed lecture notes are the least preferred media and the shift to a purely laptop or tablet computer-based strategy can improve the current environmental performance by up to 80%. Even a combination of printed books, provided by the University, and tablet computer optimizes the current scenario by 42%.
Zusammenfassung Diese Bachelorarbeit untersucht die Umweltauswirkungen, verursacht durch die Verwendung von Vorlesungsunterlagen durch Informatikstudierende an der Universität Zürich. Dazu wurde die Ökobilanz (Life Cycle Assessment) Methodik angewandt und die Produktsysteme wurden mit Umberto NXT LCA modelliert und ausgewertet. Drei elektronische Medien (Desktop Computer, Laptop Computer, Tablet Computer) und zwei Printmedien (selbstgedruckte Vorlesungsunterlagen, gedruckte Vorlesungsskripts) wurden für die Beurteilung der Umweltauswirkung in Betracht gezogen. Alternative Szenarien wurden ebenfalls ausgewertet, um Strategien zur Verbesserung der Ökobilanz zu identifizeren. Auf der Grundlage der Ergebnisse dieser Forschung kann der Schluss gezogen werden, dass die aktuelle Verwendung von mehreren Medien, um Vorlesungsunterlagen zu studieren, ökologisch nicht bevorzugt ist. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass Desktop Computer und selbstgedruckte Vorlesungsunterlagen die am wenigsten bevorzugten Medien sind und die Umstellung auf eine rein Laptop oder Tablet Computer-basierte Strategie die aktuelle Umweltbilanz um bis zu 80% verbessern kann. Auch eine Kombination von gedruckten Vorlesungsskripts, die von der Universität zur Verfügung gestellt werden, mit Tablet-Computer optimiert das gegenwärtige Szenario um 42% .
PDF File Download
Export BibTeX