Not logged in.

Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title DiscussIT: e-learning support for programming
Organization Unit
Authors
  • Priscila Rey
Supervisors
  • Elaine May Huang
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Number of Pages 72
Date 2011
Abstract Text Programming is a very important competence in Computer Science education. However, many research studies such as in (Jenkins T. , 2002), (Kölling, 1999), (Bonnar & Soloway, 1985) and (Ala-Mutka, 2003) report from great difficulties in programming education. A focus group also exposed several difficulties of Computer Science students at the University of Zurich. Students expressed a need for more feedback and easier access for support while programming. A student reported that “learning programming is a try and error where you sometimes don’t realize the error”. This work addresses methods how students can through discussion and feedback with others. Methods were applied to web-based prototypes. Main motivation behind the prototypes is to increase collaboration among learners and their involvement into the learning process in an informal context. The creation of an informal context is given by enabling students to contribute to discussions through different information channels. Information flows from these channels together to a single information web cloud named discussIT. Contribution to these channels isn’t compulsory and has no direct connection to any programming course. Consequently, the prototypes aim to extend the learner’s social, information and neural networks.
Zusammenfassung Programmieren ist eine sehr wichtige Kompetenz in der Informatiklehre. Allerdings, viele Forschungsarbeiten wie (Jenkins T. , 2002), (Kölling, 1999), (Bonnar & Soloway, 1985) und (Ala- Mutka, 2003) berichten von grossen Schwierigkeiten im Programmierlernprozess. Eine Fokusgruppe zeigte zusätzlich diverse Schwierigkeiten von Informatikstudenten aus der Universität Zürich. Studenten äusserten Bedarf an Feedback und einfachem Zugang zu Support beim Programmieren. Ein Student berichtet, dass Programmieren ein Try-and-Error Prozess ist, wobei man den Fehler nicht bemerkt. Diese Arbeit thematisiert Methoden, wie Lernende durch Diskussionen mit anderen Lernenden lernen. Methoden wurden in webbasierten Prototypen angewandt. Hauptmotivation hinter den Prototypen ist die Förderung der Zusammenarbeit zwischen den Lernenden und ihrer Beteiligung am Lernprozess in einem informalen Kontext. Die Erschaffung eines informalen Kontextes wird ermöglicht dadurch, dass Lernende über unterschiedliche Informationskanäle zu Diskussionen beitragen können. Informationen fliessen von diesen Kanälen zusammen zu einer einzigen Informations-Webcloud benannt im Konzept discussIT. Ein Beitrag zu diesen Kanälen ist nicht obligatorisch und hat keine direkte Verbindung zu einem Programmierunterrichtkurs. Folglich bezwecken die Prototypen das soziale, Informations- und Neuronetzwerken der Lernenden zu erweitern.
PDF File Download
Export BibTeX