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Contribution Details

Type Dissertation
Scope Discipline-based scholarship
Title Extended service level management for the provisioning of streaming internet services
Organization Unit
Authors
  • Helmut Kneer
Supervisors
  • Kurt Bauknecht
  • Burkhard Stiller
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2003
Abstract Text The global Internet is widely used to trade products, digital contents, and services. A new form of service over the Internet, also referred to as E-Commerce service, is the delivery of real-time multimedia streams on demand. The service of providing streamed information comprises the reliable transmission of single data packets from the E-Commerce Service Provider (ESP) to the end-customer via several intermediate Internet Service Providers (ISP). Reliable service delivery implies the transmission of data with specifications for the Quality of Service (QoS), hence called service provisioning. A big problem for service provisioning on today’s best effort Internet is the lack of traffic prioritization mechanisms to guarantee QoS and the fact that many ISPs are involved in the delivery process. There are approaches to enable QoS-based end-to-end communication on different levels. On the communication level, the problem is approached rather technically by implementing new Internet Protocol Architectures. Generic business models are developed on a business level, while Service Level Management (SLM) provides a framework on the contracting level to specify, negotiate, stipulate, and monitor quality and quantity of service levels between service provider and service customer. Since all of these approaches do not enable service provisioning of streaming Internet services independent from each other, we have designed and implemented a holistic approach that connects all three levels of abstraction. On the business level, we have developed an Integrated Business Model for streaming Internet services with a focus on charging and accounting for the data transport. Our Integrated Business Model includes a role model, a service model, and a business process model, which combines tasks and roles during different phases of the service delivery. On the contracting level, we have enhanced the concepts of the general SLM to form the Extended Service Level Management, which translates business needs on the business level into infrastructure requirements on the communication level. Our Extended Service Level Management is based on the specification and stipulation of Service Level Agreements (SLA) and Operational Level Agreements (OLA) among all the involved business entities, and it provides architectures for negotiating, trading, and monitoring these service contracts.
Zusammenfassung Das globale Internet dient vielfach dem Handel von Produkten, digitalen Inhalten und Services bzw. Dienstleistungen. Eine neue Form von Service im Internet, auch als E-Commerce Service bezeichnet, stellt die Übertragung von Multimedia Streams in Echtzeit dar. Dieser Service umfasst die zuverlässige Übertragung einzelner Datenpakete vom E-Commerce Service Provider (ESP) zum Endkunden über mehrere, zwischenliegende Internet Service Provider (ISP). Zuverlässige Dienstleistungserbringung impliziert eine Datenübertragung unter Spezifikation der Dienstgüte (Quality of Service, QoS). Ein Problem bei der qualitätsbasierten Dienstleistungserbringung sind fehlende Mechanismen zur Gewährleistung der Dienstgüte und die Tatsache, dass mehrere ISPs miteinbezogen werden. Es gibt Lösungsansätze auf verschiedenen Levels zur qualitätsbasierten Ende-zu-Ende Kommunikation. Auf dem Communication Level wird das Problem technisch angegangen, indem neue Internet Protokoll Architekturen entwickelt werden. Generische Geschäftsmodelle werden auf dem Business Level erstellt. Und auf dem Contracting Level definiert Service Level Management (SLM) ein Rahmenwerk zum Spezifizieren, Verhandeln, Vereinbaren und Überwachen von Qualität und Quantität des Dienstgütegrades zwischen Service Provider und Kunde. Da all diese Lösungsansätze nicht unabhängig voneinander zur qualitätsbasierten Dienstleistungserbringung führen, haben wir einen holistischen Ansatz erarbeitet, der alle drei Levels kombiniert. Auf dem Business Level haben wir ein Integriertes Geschäftsmodell für streaming Internet Services entwickelt mit Fokus auf Verrechnung des Transportdienstes. Unser Integriertes Geschäftsmodell umfasst ein Rollen-, Service- und Geschäftsprozessmodell, das die Aufgaben und Rollen während der verschiedenen Phasen der Dienstleistungserbringung kombiniert. Auf dem Contracting Level haben wir das allgemeine SLM angepasst, um das Erweiterte Service Level Management zu bilden, welches Geschäftsbedürfnisse auf Business Level in Infrastrukturanforderungen auf Communication Level übersetzt. Unser Erweitertes Service Level Management basiert auf der Spezifikation und Vereinbarung von Service Level Agreements (SLA) und Operational Level Agreements (OLA) zwischen allen involvierten Partnern, und es beschreibt Architekturen zum Verhandeln, Handeln und Überwachen dieser Serviceverträge.
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