Not logged in.

Contribution Details

Type Dissertation
Scope Discipline-based scholarship
Title Multichannel Portal Framework für e-Banking Applikationen
Organization Unit
Authors
  • André Aregger
Supervisors
  • Peter Stucki
  • Hans Geiger
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2003
Abstract Text The goal of multichannel banking is the provision of banking services and products for customers via different sales channels whilst offering various means of access to a financial institute. The user of a multichannel banking offering can decide to use one or more of the sales channels on offer depending on the occasion, the situation and his need, and thus conduct his daily banking business optimally and as efficiently as possible. In this work a new application framework is presented which can be used as the basis for a multichannel infrastructure. The discussion of the fundamental problems in the development, operations and maintenance of today&Mac226;s banking applications leads to a new architectural model for multichannel infrastructures. The use of XML as the central data format for data administration and of XSL for specific formatting stylesheets leads to a new architectural model for multichannel infrastructures. This opens the way for the development of promising application scenarios, e.g. multichannel based banking and brokerage applications. Areas of application with especially high potential are the banking domains account information, payments and securities trading. Up until now it has only been possible to satisfy the intensely information related, geographically dependent and time critical character of banking services and processes in the financial services sector through the development of proprietary applications. The use of integrated, multichannel-based banking infrastructures can make a significant contribution to the development of more efficient and more flexible solutions. A portal framework is presented which enables the integration of various Internet based end-devices. The innovative system architecture, the portable screen layouts and concepts for screen design as well as the various user interfaces for the different end-devices are presented and discussed. In addition, the end-devices are grouped into categories and examined as to their suitability for various customer segments. In the description of the prototype system, it is shown how end-device specific style sheets in a 4-tier architecture can be dynamically deployed at run-time to generate the required target format for the specific end-devices. The various client applications, methods and techniques of implementation are discussed in order to postulate adequate recommendations for multichannel management. Aspects of usability are demonstrated by means of the implemented prototypes and the problems of specific end-devices are discussed. Finally, a possible approach to a portal application is shown which allows the integration of cross-media information and applications into a multichannel portal framework. The close relationship of the prototype application to financial services providers allows the design of new architectural models and user interfaces for multichannel applications for financial institutes based on the results of this work.
Zusammenfassung Das Ziel von Multichannel-Banking ist es, dem Kunden Bankdienstleistungen und -Produkte über verschiedene Vertriebskanäle anzubieten und unterschiedliche Zugangsmöglichkeiten zu einem Finanzinstitut zu offerieren. Dem Nutzer eines Multichannel-Banking Angebots wird die Möglichkeit geboten, sich je nach Anlass, Situation und Bedürfnis für einen oder mehrere der angebotenen Vertriebskanäle zu entscheiden, um dadurch seine täglichen Bankgeschäfte möglichst effizient und optimal erledigen zu können. In der vorliegenden Arbeit wird ein neues Applikations-Framework vorgestellt, das zur Bereitstellung einer Multichannel Infrastruktur eingesetzt werden kann. Die Diskussion der Grundproblematik bei der Entwicklung, beim Betrieb und bei der Wartung von heutigen Banking-Applikationen führt zu einem neuen Architekturmodell für Multichannel-Infrastrukturen. Die Verwendung von XML als zentrales Datenformat für die Datenverwaltung und XSL als spezifisches Formatierungsstylesheet führt zu einem neuen Architekturmodell für Multichannel Infrastrukturen. Dies eröffnet das Potential für die Realisierung von vielversprechenden Anwendungsszenarien wie beispielsweise Multichannel basierte Banking- und Brokerage-Applikationen. Als äusserst zukunftsträchtiges Anwendungsfeld gelten die Bankbereiche Kontoinformationen, Zahlungsverkehr und Wertschriftenhandel. Dem informationsintensiven, ortsbezogenen sowie zeitkritischen Charakter von Bankdienstleistungen und Prozessen im Finanzdienstleitungsektor konnte bislang nur durch proprietäre Applikationsentwicklung entsprochen werden. Der Einsatz von integralen Multichannel-basierten Bankinfrastrukturen kann einen wesentlichen Beitrag dazu leisten, effizientere und flexiblere Lösungen zu realisieren. Mit Hilfe eines Portal Frameworks wird die Einbindung von verschiedenen, Internet-basierten Endgeräten ermöglicht. Die innovative Systemarchitektur, die portierbaren Screenlayouts und Screendesignentwürfe sowie die unterschiedlichen Benutzerschnittstellen der verschiedenen Endgeräte werden vorgestellt und diskutiert. Dazu werden die Endgeräte in Kategorien erfasst und auf ihre Eignung für verschiedene Kundengruppen untersucht. In der Beschreibung des Prototypsystems wird aufgezeigt, wie über eine 4-Tier-Architektur zur Laufzeit Endgeräte-spezifische Stylesheets dynamisch zur Transformation der Ausgangsdaten hinzugezogen werden können, um die erforderlichen Zielformate der spezifischen Endgerät zu generieren. Die verschiedenen Client-Applikationen, Methoden und Techniken für die Implementierung werden diskutiert, um adäquate Empfehlungen für ein Mulitchannel-Management postulieren zu können. Aspekte der Usability werden mit Hilfe der implementierten Prototypen aufgezeigt und Endgeräte-spezifische Probleme diskutiert. Weiter wird ein möglicher Lösungsansatz einer Portal-Applikation aufgezeigt, der es erlaubt, medienübegreifend Informationen und Applikationen in ein Multichannel Portal Framework einzubinden. Der starke Bezug der Prototypanwendung zu Finanzdiensleistungsanbietern ermöglicht, aus den gewonnenen Ergebnissen neue Architekturmodelle und Benutzerschnittstellen für Multichannel-Applikationen für Finanzinstitute zu entwerfen
PDF File Download
Export BibTeX
EP3 XML (ZORA)