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Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Is It Worth Fighting Against Dark Patterns? A Study on Cookie Banner UI Alternatives and Their Efficacy
Organization Unit
Authors
  • Minh Phuong Vu
Supervisors
  • Alberto Bacchelli
  • Hans Peter Wehrli
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2023
Abstract Text Dark Patterns are deceptive design techniques that trick users into actions they did not mean to do. They can be found on many websites and applications. As Dark Patterns are categorised and thoroughly analysed, researchers developed methods to detect Dark Patterns on web pages. They also designed and developed plugins for web browsers to counteract deceptive design by highlighting or informing users about Dark Patterns. Although it has been shown that these plugins can detect many Dark Patterns automatically, there is little evaluation conducted on whether the implemented methods against deceptive design are effective at counteracting the effects caused by Dark Patterns. This study aims to evaluate these methods by testing them on a cookie banner in a controlled experiment. Cookie banners are known to have many Dark Patterns that nudge website visitors towards privacy-unfriendly options. The results from our study indicate that the methods against deceptive design do not significantly nudge users towards privacy-friendly choices. This study demonstrates that highlighting elements, raising awareness and recommending actions are insufficient to counteract the deceptive design of cookie banners. Furthermore, it shows that the efficacy of methods against Dark Patterns needs to be evaluated before they are implemented.
Zusammenfassung Dark Patterns sind irreführende Designtechniken, die Benutzer zu ungewollten Aktionen lenken. Sie sind auf vielen Webseiten und Anwendungen zu finden. Mit der Kategorisierung und gründliche Analyse von Dark Patterns haben Forscher Methoden entwickelt, um Dark Pattern auf Webseiten zu erkennen. Zusätzlich haben sie auch Plugins für Webbrowser entwickelt, um irreführende Design entgegenzuwirken, indem sie Dark Patterns hervorheben oder die Benutzer über sie informieren. Zwar wurde gezeigt, dass diese Plugins viele Dark Patterns zuverlässig erkennen können, jedoch gibt es nur begrenzte Untersuchungen darüber, ob die implementierten Methoden wirksam gegen die Auswirkungen betrügerischen Designs sind. Das Ziel dieser Studie besteht darin, diese Methoden zu evaluieren, indem sie in einen kontrollierten Experiment auf einem Cookie-Banner getestet werden. Cookie-Banner sind dafür bekannt, viele Dark Patterns zu enthalten, die Website-Besucher dazu verleiten können, datenschutzfeindliche Optionen zu wählen. Die Ergebnisse unseres Experiments deuten darauf hin, dass die angewandten Methoden gegen irreführendes Design die Benutzer nicht signifikant dazu bewegen, datenschutzfreundliche Optionen zu wählen. Diese Studie verdeutlicht, dass die Hervorhebung von Elementen, die Schaffung von Bewusstsein und die Empfehlung von Massnahmen gegen Dark Patterns nicht ausreichen, um der irreführenden Designs von Cookie-Bannern wirksam entgegenzuwirken. Des Weiteren zeigt die Studie die Notwendigkeit der Evaluierung der Wirksamkeit von Methoden gegen betrügerisches Design, bevor sie implementiert werden.
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