Not logged in.

Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Lernplattform zur Messung von Lernerfolg und Flow.
Authors
  • Philipp Kräutli
Supervisors
  • Helmut Schauer
  • Urs Hugentobler
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2009
Abstract Text This thesis deals with the development of a tutorial application on Regular Expressions. Regular Expressions are a means to describe text patterns and are based on formal language theories. The application can be used in two different modes, the default mode and the so-called flow mode. In flow mode the application tries to get the user into a flow state employing elements based on flow theories. These elements are not used in default mode, however, there are no elements specifically designed to prevent flow. Following the tutorial's development, an experiment using EEG measurements has been conducted. The aim of the experiment was to determine the suitability of the flow elements. Using statistical analysis, siginificantly higher flow values have been found in flow mode.
Zusammenfassung Diese Arbeit behandelt die Entwicklung eines Lernprogramms zum Thema Regular Expressions. Regular Expressions sind eine auf die mathematische Theorie der Formalen Sprachen basierende Technik zur Beschreibung von Textmustern. Das Lernprogramm kann in zwei verschiedenen Modi ausgeführt werden, dem Standardmodus einerseits und dem sogenannten Flow-Modus andererseits. Im Flow-Modus wird versucht, den Benutzer mit auf Flow-Theorien basierenden Elementen in einen Flow-Zustand zu versetzen um so den Lernerfolg zu steigern. Im Standardmodus wird auf diese Elemente bewusst verzichtet, allerdings werden auch keine expliziten Flow-Stopper eingesetzt. Im Anschluss an die Entwicklung des Lernprogramms wurde ein Experiment mittels EEG-Messungen durchgeführt, um die Tauglichkeit der eingesetzten Flow-Elemente zu überprüfen. Durch statistische Analyse konnten im Flow-Modus signifikant höhere Flow-Werte festgestellt werden.
Export BibTeX