Not logged in.

Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Das WWW als Informationssystem Kategorisierung und Evaluation von nutzergenerierten Inhalten im Bereich der Anlageberatung
Organization Unit
Authors
  • David Engeler
Supervisors
  • Philipp Nussbaumer
  • Gerhard Schwabe
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2009
Abstract Text In traditional financial advice the clientís lack of confidence in the advisor results in dissatisfac-tion. The traditional financial advice that is provided by financial service providers can be consi-dered as information system. This leads to the question in what way online communities that can serve as information system as well, are able to support traditional financial advice. Online communities are common and a broadly accepted part of the World Wide Web. Online communities serve as message board or discussion forum and allow to take care of our friends all over the world. But they can also be used for information seeking purposes. Online communities can be analyzed in terms of their use as information system. This thesis provides a structured research and gathering of online communities. The benefits of using online communities can be shown with the agency theory. Based on these results, a framework is developed that provides a basis for evaluating the weaknesses of traditional financial advice.
Zusammenfassung In der traditionellen Anlageberatung führt mangelndes Vertrauen in den Berater oft zur Unzufriedenheit des Kunden. Die Anlageberatung von Finanzinstituten kann als Informationssystem betrachtet werden. In dieser Arbeit wird dieses Informationssystem anhand der Prinzipal-Agent-Theorie untersucht. Es stellt sich heraus, dass die die Anlageberatung durch alternative Informationsquellen wie Online Communities sinnvoll ergänzt werden kann. Online Com-munities haben sich im WWW etabliert und sind heute ein wichtiger Bestandteil davon. Sie dienen dazu, Freundschaften in der ganzen Welt zu pflegen, die eigene Meinung zu verbreiten, zu diskutieren oder nach Rat zu suchen. Folgend wird analysiert, ob Online Communities eine traditionelle Anlageberatung ergänzen können. Dies geschieht mit einer strukturierten Recherche und Erfassung von Online Communities. Darauf basierend werden Kategorien entwickelt, die sowohl die Eigenheiten von Online Communities als auch die Phasen der traditionellen Anlageberatung berücksichtigt. Anhand der kategorisierten Online Communities werden Aussagen über die Schwächen der traditionellen Beratung ermöglicht.
PDF File Download
Export BibTeX