Not logged in.

Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Revenue Implications of Single Software Subscriptions
Organization Unit
Authors
  • Tim Ehrensperger
Supervisors
  • Ludwig Dierks
  • Sven Seuken
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2021
Abstract Text This thesis investigates the revenue potential of different pricing strategies for a single software distribution. The game-theoretic model presented is tailor-made to analyze software revenue in the domain of consumer software such as video games. A publisher is maximizing his expected revenue in a system with many different user types, each of them responding optimally to the publishers' pricing strategy. The publisher has three choices, to offer perpetual licenses only, subscription licenses only, or both. To attract more users, the publisher can adjust prices over time. The users' equilibrium strategies for this Markov Decision Process are found through backward induction. The publisher's revenue is searched via differential evolution. Numerical analysis finds that although many publishers in practice only provide perpetual licenses, by offering a subscription option they can increase revenue significantly. Revenue can be raised again if both options are offered in parallel. In this last setting, the majority of revenue is attributed to selling subscription licenses.
Zusammenfassung In dieser Arbeit wird das Umsatzpotenzial verschiedener Preisstrategien für eine einzelne Software-Distribution untersucht. Das vorgestellte spieltheoretische Modell ist massgeschneidert für die Analyse von sogenannter "Consumer Software", also kommerzielle Software wie Videospiele, welche direkt an Endnutzer und nicht an Unternehmen verkauft werden. Ein Herausgeber maximiert seine erwarteten Einnahmen in einem System mit vielen verschiedenen Nutzertypen, von denen jeder optimal auf die Preisstrategie des Herausgebers reagiert. Der Verlag hat drei Möglichkeiten: Er kann nur unbefristete Lizenzen, nur Abonnementlizenzen oder beides anbieten. Um mehr Nutzer anzuziehen, kann der Verlag die Preise im Laufe der Zeit anpassen. In dieser Arbeit werden die Gleichgewichtsstrategien der Nutzer dieses Markov-Entscheidungsprozesses durch Rückwärtsinduktion gefunden. Die Einnahmen des Verlegers werden mithilfe von "Differential Evolution" maximiert. Viele Herausgeber bieten in der Praxis nur unbefristete Lizenzen an. Die numerische Analyse hingegen zeigt, dass Herausgeber ihre Einnahmen durch das Anbieten einer Abonnementoption erheblich steigern können. Die Einnahmen können nochmals erhöht werden, wenn beide Optionen gleichzeitig angeboten werden. In diesem letzten Fall entfällt der Grossteil der Einnahmen auf den Verkauf von Abonnementlizenzen.
PDF File Download
Export BibTeX