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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title LOKALE ONLINE-MARKTPLÄTZE: KANN DAS GELINGEN?
Organization Unit
Authors
  • Nathalie Torrent
Supervisors
  • Gerhard Schwabe
  • Birgit Schenk
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2021
Abstract Text In Germany, several initiatives in the form of local online marketplaces have emerged as a measure against the economic stagnation of stationary retail and the increase of online commerce. Seven local online marketplaces have been implemented within a tender offer made by the state of Baden- Württemberg. This master thesis focuses on the evaluation of how the platforms meet the requirements of the following stakeholders: citizens, vendors, and municipalities. Interviews were conducted with the respective platform providers, and quantitative data was collected. The aim was to compare the platforms with each other. The goal was to define how these seven online marketplaces differ and what advantages and disadvantages arise from these differences. The main difference are to be found in the functional scope of the platforms, as well as in their orientation: it depends whether their focus is mostly on shopping or if their intention is also to provide local information. This orientation influences the expectations that customers and sellers may have of a local marketplace. It was also discovered, that apart from their financial support municipalities are usually not involved in these platforms.
Zusammenfassung In Deutschland sind mehrere Initiativen in Form von lokalen Online-Marktplätzen entstanden, die als Massnahme gegen die wirtschaftliche Stagnation des stationären Einzelhandels und die Zunahme von Online-Commerce gedacht sind. Es wurden im Rahmen einer Ausschreibung des Landes Baden-Württemberg sieben lokale Online-Marktplätze umgesetzt. Diese Arbeit konzentriert sich auf die Evaluation, wie die Plattformen die Anforderungen der folgenden Stakeholders, Bürger, Händler und Kommunen erfüllen. Es wurden Interviews mit den jeweiligen Plattformanbietern durchgeführt und qualitative Daten gesammelt. Ziel war es, die Plattformen anhand von Vergleichskriterien zu bewerten. Es soll definiert werden, wie sich diese sieben Online-Marktplätze unterscheiden und welche Vor- und Nachteile aus diesen Unterschieden entstehen. Der Hauptunterschied liegt im Funktionsumfang der Plattformen sowie in ihrer Orientierung: ob sie mehr als Shopping-Plattform gedacht sind oder ob das Informationsangebot ein wesentlicher Teil davon ist. Dies beeinflusst die Erwartungen, die Kunden und Händler an einen lokalen Marktplatz haben. Abgesehen von der finanziellen Unterstützung sind die Kommunen üblicherweise in diesen Plattformen kaum involviert.
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