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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Konzeptionierung und Implementierung eines intuitiven und motivierenden visuellen Feedbackmechanismus für das Simulationsspiel Post-Fossil Cities
Organization Unit
Authors
  • Patrick Zurmühle
Supervisors
  • Lorenz Hilty
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2020
Abstract Text his master thesis investigates how the design of essential components of a visual feedback mechanism for the simulation game Post-Fossil Cities allows an intuitive interpretation for potential players and can have a motivating effect on them. For this purpose, different design options for the presentation of game-relevant information were developed. In an iterative process using formal usability testing, these were validated and concretized up to a practical implementation based on React and HTML Canvas. The evaluation of the usability testing results showed that a central element, namely the graphic of a water glass filling with a brown liquid, which symbolizes the cumulative emissions, has a powerfully motivating effect on players. This effect could be emphasized by the overflow of the liquid, which occurs when exceeding a critical limit value. Through this effect, the game element has the opportunity to convey to a viewer the urgency of climate-relevant measures. The use of conventional and commonly known diagram types enhanced an intuitive interpretation of game-relevant data. Unusual annotations that are relevant to the simulation context require concise labeling to be interpreted. Furthermore, the investigations could show that the use of the two categorical attributes of color-coded data in combination with unique icons promotes an intuitive mapping between physical game elements and digital visual content.
Zusammenfassung In dieser Masterarbeit wurde untersucht, wie die Ausgestaltung essenzieller Bestandteile eines visuellen Feedbackmechanismus für das Simulationsspiel Post-Fossil Cities eine intuitive Interpretation für potenzielle Spieler erlaubt und auf diese motivierend wirkt. Zu diesem Zweck wurden verschiedene Ausgestaltungsoptionen für die Darstellung der spielrelevanten Informationen entworfen. In einem iterativen Prozess mittels formalen Usability-Tests wurden diese validiert und bis hin zu einer praxistauglichen Implementierung basierend auf React und HTML Canvas konkretisiert. Die Auswertung der Ergebnisse des Usability-Testings zeigte, dass ein zentrales Hauptelement, nämlich die Grafik eines sich mit einer braunen Flüssigkeit füllenden Wasserglases, welches die kumulierten Emissionen symbolisiert, auf Spieler einen stark motivierenden Charakter hat. Dieser konnte durch das Überlaufen der Flüssigkeit, was bei der Übersteigung eines kritischen Grenzwertes eintritt, verdeutlicht werden. Durch diesen Effekt hat das Spielelement die Möglichkeit, einem Betrachter die Dringlichkeit klimarelevanter Massnahmen zu vermitteln. Eine intuitive Interpretation spielrelevanter Daten konnte durch die Nutzung konventioneller und allgemein bekannter Diagrammtypen gefördert werden. It could be shown that the interpretation of unusual annotations, which are relevant for the simulation context, require a concise annotation. Weiter konnten die Untersuchungen zeigen, dass durch die Nutzung der zwei kategorischen Attribute der farblichen Kennzeichnung der Daten in Kombination mit eindeutigen Ikonen ein intuitives Mapping zwischen physischen Spielelementen und digitalen, visuellen Inhalten fördert.
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