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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Von Training zu Performance: Die Rolle der Unterstützung von Vorgesetzten und Arbeitskollegen während der Einarbeitungsphase
Organization Unit
Authors
  • Dario Musumeci
Supervisors
  • Susanne Mehr
  • Bruno Staffelbach
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2017
Abstract Text This study investigates the effects of training and development opportunities on performance and engagement of newly hired employees during their organizational socialization phase. In addition, the moderating effects of two support forms, namely leader and coworker support, on the previously mentioned relationships will be examined. Within this thesis, hypotheses are underpinned and derived from previous studies in the field of organizational socialization. To analyze these hypotheses, a conducted study from the company GfK will be leveraged within this work. This study’s results show that training and development opportunities in fact can have a positive effect on the dependent variables of performance and engagement of newly hired employees. In this respect, leader support moderates all these relations. In contrast, coworker support can only moderate the relations in which engagement of a newly hired employee is the dependent variable.
Zusammenfassung Die vorliegende Arbeit untersucht einerseits, inwiefern das Angebot von Trainings- und Karriereentwicklungsmöglichkeiten einen Einfluss auf die Performance und das Engagement von neuen Mitarbeitern in ihrer Sozialisationsphase innerhalb einer Organisation haben. Anderseits wird ebenso der moderierende Einfluss der beiden Unterstützungsformen der Vorgesetzten- und Arbeitskollegenunterstützung auf die oben genannten Zusammenhänge erforscht. Die diesbezüglichen, aus existierenden Forschungsbeiträgen im Bereich der organisationalen Sozialisation hergeleiteten Hypothesen werden anhand einer von der Unternehmung GfK durchgeführten Studie im Rahmen dieser Arbeit empirisch analysiert. Die Resultate dieser Arbeit zeigen, dass Trainings- und Karriereentwicklungsmöglichkeiten einen positiven Zusammenhang zu den Zielvariablen der Performance und des Engagements von neuen Mitarbeitenden aufzeigen. Auch kann die Vorgesetztenunterstützung diese Zusammenhänge dabei positiv moderieren. Hingegen kann die Arbeitskollegenunterstützung nur die Zusammenhänge betreffend der Zielvariable des Engagements von neuen Mitarbeitenden positiv moderieren.
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