Not logged in.

Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Modellierung und Verwaltung von Nahrungsmitteldaten
Organization Unit
Authors
  • Jens Hinkelmann
Supervisors
  • Lorenz Hilty
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2016
Abstract Text This bachelor thesis proposes an improved method for the integration and administration of food related data at the organisation Eaternity AG. To accommodate a set of requirements that have been raised during a workshop with employees at Eaternity, the current data structure was modelled explicitly and in line with a set of key criteria for good data modelling an improved model was crafted. To show the value and functionality of the new data model, a prototype for data capture and administration was built on top of a relational database which implements the model. The prototype implements an architecture which allow for a high reusability of the single components for either a web based or desktop based release. The resulting prototype serves as a template to develop a productive system and the raised requirements introduce ideas for additional projects. The thesis describes the different phases of the innovation process: The observation of the concrete problem, the abstraction of the problem, the definition of goals and the concrete implementation.
Zusammenfassung Diese Bachelorarbeit präsentiert eine verbesserte Methode zur Integration und Verwaltung von Lebensmitteldaten für die Organisation Eaternity AG. Zur Erfüllung der Anforderungen, welche während eines Workshops mit den Mitarbeitenden von Eaternity erhoben wurden, wurde die bisherige Datenstruktur explizit modelliert und in Übereinstimmung mit allgemeinen Kriterien für gute Datenmodellierung ein verbessertes Modell erstellt. Um den Wert und die Funktionalität des neuen Datenmodells zu demonstrieren wurde ein Prototyp für die Datenerfassung und -verwaltung entwickelt. Die für den Prototypen entworfene Architektur ermöglicht die Wiederverwendbarkeit der Hauptkomponenten sowohl in einer Desktop-Applikation als auch in einem Web-Service. Der entstandene Prototyp kann als Vorlage für die Entwicklung eines produktiven Systems verwendet werden und die erhobenen Anforderungen geben Anstoss für weitere Projekte. Die Arbeit beschreibt den Innovationsprozess von der Untersuchung des konkreten Problems über die Abstraktion des Problems und die Definition der Ziele bis hin zur konkreten Umsetzung.
PDF File Download
Export BibTeX