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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Der Einfluss organisationaler Identifikation auf Karriereeinstellungen und die Rolle von Mentoren
Organization Unit
Authors
  • Patricia Weber
Supervisors
  • Susanne Mehr
  • Bruno Staffelbach
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Number of Pages 117
Date 2017
Abstract Text Mentoring is an important factor to increase the effects of organizational identification (OI) of an individual on its career attitudes. While empirical studies have previously focused on the effects of organizational commitment (OC) on career attitudes, this paper examined the ef-fects of OI on early career academics’ career attitudes. Furthermore, this paper analyzed the moderating effect of mentoring upon this relation. Based on the social identity theory (SIT) and the self-categorization theory (SCT), it was expected that OI is positively associated with career satisfaction and career commitment as well as negatively associated with career insecu-rity and career turnover intention. The four hypotheses are supported. Based on the organiza-tion support theory (OST), it was expected that mentoring (e.g. a mentor, mentoring quality, perceived mentor similarity) strengthens the effects of OI on career satisfaction, career com-mitment, career insecurity and career turnover intention. The 12 hypotheses are partially sup-ported. To test the hypotheses, data was used from early-staged academic workers from all 12 universities and colleges of Switzerland. The results indicate the importance of a societal view of the individual as well as the increasing importance of a self-responsible career plan-ning/design.
Zusammenfassung Mentoring ist ein wichtiges Instrument, um den Einfluss der organisationalen Identifikation (OI) eines Individuums auf dessen Karriereeinstellungen zu verstärken. Während sich empiri-sche Studien bis anhin mit dem Einfluss des organisationalen Commitments (OC) auf die Karriereeinstellungen befassten, untersucht die vorliegende Arbeit den Einfluss von OI eines Individuums auf dessen Karriereeinstellungen sowie den Einfluss von Mentoring in diesem Zusammenhang. Basierend auf der Theorie der sozialen Identität (SIT) und der Selbst-Kategorisierungstheorie (SCT) wurde erwartet, dass die OI die Karrierezufriedenheit und -verpflichtung positiv und die Karriereunsicherheit und -beendigungsabsicht negativ beein-flusst. Die vier Hypothesen wurden bestätigt. Basierend auf der Theorie der organisationalen Unterstützung (OST) wurde zudem erwartet, dass Mentoring (insb. Vorhandensein eines Mentors, Qualität einer Mentoringbeziehung und die wahrgenommene Mentorähnlichkeit) den Einfluss der OI auf die Karrierezufriedenheit, -verpflichtung, -unsicherheit und -beendigungsabsicht verstärkt. Die 12 abgeleiteten Hypothesen wurden teilweise bestätigt. Zur Hypothesenüberprüfung wurden Daten von Nachwuchsakademikern von 12 Schweizer Hoch-schulen und Universitäten verwendet. Die Resultate unterstreichen die Wichtigkeit einer ge-samtgesellschaftlichen Betrachtung des Individuums sowie der zunehmenden Bedeutung ei-ner eigenverantwortlichen Karrieregestaltung.
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