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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Learning and pedagogical Research
Title Sticky Baton Syndrome: Residual Influence of Former Family Managers on Their Successors in Post-Succession – A Study Based on the Swiss Chocolate and Confectionery Industry
Organization Unit
Authors
  • Marcel Hugger
Supervisors
  • Bruno Staffelbach
  • Andreas Schmid
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2016
Abstract Text II Abstract The term ‘sticky baton syndrome’ has only recently appeared in professional family business literature. Commonly described as the unwillingness to let go of the family business, the term has been used in multiple contexts and has yet not found its way into the academic world. This thesis provides a first definition for the syndrome and compares it to similar terms used in academic research. Three popular theories are applied to explain the antecedents of the sticky baton syndrome: principal agent theory, psychological ownership and the resource and knowledge based view of the firm. The resulting hypotheses are tested through a series of qualitative interviews with CEOs of family businesses in the Swiss chocolate and confectionery industry. The findings show that the sticky baton syndrome is an occurring phenomenon in family businesses, but also show that the often negative connotation which ensues from the term ‘syndrome’ is not fully accurate. As a solution for practitioners, I provide a model of four post-succession roles(monitor, ambassador, coach, consultant) helping successors and predecessors to determine their collaboration in the post-succession phase of family firms.
Zusammenfassung Der Begriff «sticky baton syndrome» fand erst kürzlich den Weg in die Literatur über Familienunternehmen. Viele praxisorientierte Autoren verwenden den Begriff, welcher allgemein als «der Widerwille von dem Familienunternehmen loszulassen» beschrieben wird, unterschiedlich. Diese Arbeit präsentiert eine erste Definition des Begriffs und bezieht sich auf ähnliche Begriffe der akademischen Welt. Um die Ursachen des Syndroms zu bestimmen werden drei bekannte Theorien angewandt: Die Prinzipal-Agenten-Theorie, die Theorie des psychologischen Besitztums und die Wissens- und Ressourcentheorie. Die resultierenden Hypothesen wurden anhand einer Reihe von qualitativen Interviews mit CEOs von Familienunternehmen aus der Schweizer Confiserie- und Schokoladenindustrie durchgeführt. Die Resultate weisen darauf hin, dass das «sticky baton syndrome» unter Familienunternehmen ein weit verbreitetes Phänomen ist. Die negative Konnotation eines «Syndroms» ist allerdings nicht gerechtfertigt. Als praxisorientierte Lösung zur Verbesserung der Beziehung zwischen Nachfolger und Vorgänger wird ein Model mit vier Rollen für ehemalige CEOs vorgestellt: Monitor, Botschafter, Coach und Berater.
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