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Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title The effect of organizational support and leadership on employees’ well-being
Organization Unit
Authors
  • Anika Berens
Supervisors
  • Manuela Christina Morf
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Number of Pages 60
Date 2015
Abstract Text This thesis examines the influence of perceived organizational support (POS) and leadership on employees’ well-being and additionally the interrelation of the two constructs regarding their well-being. High POS was found to be positively related to employees’ well-being, whereas leadership showed mixed results depending on definition. High perceived supervisor support, Leader- Member-Exchange relationships and transformational leadership style affects employees’ well-being positively, whereas transactional leadership is mostly experienced negatively by employees. However transactional leadership shows a positive relation to employees’ wellbeing. Laissez-faire leadership has been found to have no relation and bad leadership a negative relation with employees’ well-being. Moreover researchers found a positive interrelation between POS and leadership and evidence for potential substitute effects. As research about the interrelation of POS and leadership lacks depth, it should be further explored. In practice organizations should invest more energy in the dominating source of support depending on the output they intend to enhance. Keywords: organizational support, leadership, supervisor support, leader-member-exchange, well-being
Zusammenfassung Diese Bachelorarbeit untersucht den Einfluss von institutioneller Unterstützung (POS) und Führung und zusätzlich die Wechselwirkung der Beiden bezüglich dem Wohlergehen der Mitarbeiter. Hohe institutionelle Unterstützung zeigte einen positiven Einfluss auf das Wohlergehen der Mitarbeiter, während Führung je nach Definition gemischte Ergebnisse zeigte. Hohe persönliche Führung, Leader-Member-Exchange Beziehungen und der transformationelle Führungsstil beeinflussten das Wohlergehen der Mitarbeiter positiv, wohingegen der transaktionelle Führungsstil von den Mitarbeitern meist als negativ empfunden wurde. Trotzdem zeigte der transaktionelle Führungsstil einen positiven Einfluss auf ihr Wohlergehen. Der Laissez-faire Führungsstil zeigte keinen Zusammenhang und schlechter Führungsstil wies einen negativen II I Einfluss auf ihr Wohlergehen aus. Zudem fanden Forscher einen positiven Zusammenhang zwischen POS und Führung und Hinweise auf einen potentiellen substituierenden Effekt. Da es der Forschung über die Wechselwirkung zwischen POS und Führung an Tiefe fehlt, sollte man dort weiterhin nachforschen. Organisationen sollten in der Praxis dort Energie aufwenden, wo die Unterstützung auf das zu fördernde Ergebnis am stärksten wirkt. Schlüsselbegriffe: Institutionelle Unterstützung, Führung, Persönliche Unterstützung, Führer-Mitarbeiter-Austausch, Wohlergehen
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