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Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Der Einfluss von Leistungsprämien auf das organisationale Commitment und die Rolle von Neid
Organization Unit
Authors
  • Fabian Meier
Supervisors
  • Heidi Bodenmann
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Number of Pages 76
Date 2015
Abstract Text This thesis is concerned with the influence of pay for performance (PFP) on the organizational commitment and the role of envy. To allow the development of envy, a social comparison has to yield a negative result. As PFP necessarily leads to one side winning while the other one loses, it constitutes ideal conditions for the growth of envy. The outcome then differs depending on the subject’s expectations for the future – a positive outlook will give rise to benign, a negative one to malicious envy. Malicious envy has been shown to reduce organizational commitment. The consequences of benign envy, on the other hand, have not yet been researched. Several studies have concluded that the absence of PFP is directly linked to a decrease in organizational commitment, others, however, indicate that this decrease only occurs if prospects for the future are damaged. Furthermore, the paper addresses the factors that influence the effects of PFP on organizational commitment if all staff is being analyzed. In the last part, we examine different recommendations on how to increase organizational commitment. Keywords: Pay for performance, organizational commitment, envy, social comparison.
Zusammenfassung Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit dem Einfluss von Leistungsprämien auf das organisationale Commitment und die Rolle von Neid. Da sozialer Vergleich eine unabdingbare Bedingung für die Entstehung von Neidgefühlen darstellt, bieten Leistungsprämien aufgrund innerbetrieblicher Ungleichbehandlung durch die Besserstellung Einzelner in dieser Hinsicht einen idealen Nährboden. Abhängig davon, ob die Benachteiligten zur Annahme intakter Zukunftserwartungen berechtigt sind, empfinden sie gut- und im gegenteiligen Falle bösartigen Neid. Während die Wissenschaft zur Auswirkung gutartigen Neides auf das organisationale Commitment noch keine Untersuchungen angestellt hat, kann gezeigt werden, dass bösartiger Neid jenes signifikant vermindert – selbiges gilt gem. mancher Autoren für den Nichterhalt von Leistungsprämien, wobei manche Studien in diesem Falle negative Zukunftsaussichten voraussetzen. Gefragt wird auch danach, wie sich die Resultate verändern, wenn die ganze Belegschaft betrachtet wird. Abschliessend werden diverse Handlungsempfehlungen zur Steigerung des organisationalen Commitments formuliert. Schlüsselbegriffe: Leistungsprämien, organisationales Commitment, Neid, sozialer Vergleich.
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