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Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Vetternwirtschaft bestmöglich nutzen: Zur Wirkung von HR-Praktiken auf die Beziehung zwischen Vetternwirtschaft und Performance von Familienunternehmen
Organization Unit
Authors
  • Alexandra Chillag
Supervisors
  • Andreas Schmid
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Number of Pages 76
Date 2015
Abstract Text In several European countries family businesses account for over half of all companies. Nepotism plays a crucial role for these family firms, since without this practice families would lose control over their own businesses. Unfortunately nepotism also carries negative connotations and the few statements of science are across-the-board. This paper tries to examine the effect of nepotism on firm performance based on three theories: principal-agent-theory, transaction cost theory and social capital theory, which results in more differentiated findings. For small family businesses in an industry that is not knowledge-intensive (little importance of industry specific knowledge) nepotism has predominantly positive effects on performance. However family businesses in whose respective industry tacit knowledge is of less importance won’t profit as much. HR-practices play an important role in this context, as they can influence the effect of nepotism on the performance of family businesses. At the end of this paper specific suggestions for suitable HR-practices concerning nepotism are presented.
Zusammenfassung In mehreren europäischen Ländern machen Familienunternehmen mehr als die Hälfte aller Unternehmen aus. Für diese Familienunternehmen ist Nepotismus (Vetternwirtschaft) von hoher Relevanz, denn nur durch die Anwendung dieser Handlungspraxis kann das Unternehmen in Familienhand bleiben. Allerdings ist Nepotismus auch negativ behaftet und die wenigen Aussagen der Forschung dazu häufig pauschal. Diese Arbeit analysiert die Wirkung von Nepotismus auf die Performance von Familienunternehmen anhand der Prinzipal-Agenten- Theorie, der Transaktionskostentheorie und der Sozialkapitaltheorie, was zu differenzierten Erkenntnissen führt. Bei kleineren Familienunternehmen in einer nicht wissensintensiven Branche (geringe Relevanz des Branchenwissens) zeigt sich, dass Nepotismus einen vermehrt positiven Einfluss auf die Performance ausübt. Gegensätzlich wäre dies bei einem Familienunternehmen, in dessen Branche das implizite Wissen weniger relevant ist. HR-Praktiken spielen in diesem Zusammenhang eine bedeutende Rolle, da durch sie die Wirkung des Nepotismus auf die Performance von Familienunternehmen beeinflusst werden kann. Am Ende dieser Arbeit werden konkrete Vorschläge für geeignete HR-Praktiken im Rahmen von Nepotismus vorgestellt.
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