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Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Telearbeit funktioniert. Oder doch nicht?
Organization Unit
Authors
  • Andrés Riera
Supervisors
  • Andreas Schmid
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Number of Pages 80
Date 2015
Abstract Text Corporations are aiming to cut costs and improve worker morale by increasingly offering telecommuting opportunities. Due to technological advancements, which strongly emerged in the 21. Century, working from home gained popularity. Efforts to truly understand the impact of telecommuting on the productivity of employees resulted in opposed viewpoints. Based on an analysis of academic literature this examination aims to provide a deeper under-standing of how telework affects employee productivity. Effects concerning the employees’ productivity are examined and explained by using findings from the principal-agent- and social exchange theory. The results show that trust and monitoring mechanisms are some of the main drivers of long-term productive telecommuting. The existing monitoring mechanisms must not be abolished but rather be adapted to the new form of working. Apparently telecommuting does offer plenty of chances, however the risk of opportunistic employee behaviour should be con-sidered in particular. Finally, this study shows under which circumstances Telecommuting can serve as an efficient form of Work. Key words: telecommuting, telework, Home Office, employee productivity, autonomy, social exchange theory, principal-agent theory, autonomy, monitoring, opportunities, risks
Zusammenfassung Mit dem Ziel Kosten zu sparen und die Arbeitsmoral der Arbeitnehmer zu steigern wird Telearbeit seit geraumer Zeit in Organisationen angewandt. Diese Arbeitsform, die es den Arbeitnehmern erlaubt teilweise von zu Hause zu arbeiten, erlebte mit dem technologischen Wandel Anfang des 21. Jahrhunderts ihren Aufschwung. Hinsichtlich des Effekts auf die Mit-arbeiterproduktivität sind die bisherigen Studienergebnisse jedoch nicht eindeutig. Anhand ei-ner breit angelegten fachliterarischen Analyse versucht diese Untersuchung aufzuzeigen, wie sich die verschiedenen Aspekte von Telearbeit auf die Mitarbeiterproduktivität auswirken. Die auftretenden Wirkungsmechanismen wurden anhand der Principal-Agent- und Social Exchange Theorie genauer betrachtet. Die Resultate zeigen, dass eine langfristige Vertrauensbasis und angepasste Kontrollmechanismen entscheidend sind, um eine konstante Mitarbeiterproduktivi-tät bei Telearbeit zu gewährleisten. Telearbeit bietet den Unternehmen zwar viele Chancen, das Risiko von opportunistischen Mitarbeiterverhalten sollte jedoch nicht unterschätzt werden. In einer differenzierten Betrachtung wird abschliessend dargelegt, unter welchen Umständen Te-learbeit als effiziente Arbeitsform genutzt werden kann. Schlüsselbegriffe: Telearbeit, Heimarbeit, Mitarbeiterproduktivität, Social Exchange Theorie, Principal-Agent Theorie, Autonomie, Kontrolle, alternierende Telearbeit, Chancen, Risiken
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