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Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Welchen Einfluss hat Nepotismus auf den Zusammenhang zwischen Sozialkapital und Performance von Familienunternehmen?
Organization Unit
Authors
  • Pia Hofstetter
Supervisors
  • Andreas Schmid
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Number of Pages 72
Date 2015
Abstract Text The purpose of this theoretical bachelor thesis is to analyze the effects of nepotism on the rela-tionship between social capital and performance with the assisstance of social network theory. The investigations are focused on family business, whose importance has risen sharply as a research topic in recent years. Nepotism is a specialty of family businesses and is yet poorly understood. At the same time the research determined a positive relationship between social capital and performance. The extent of nepotism may affect this relationship and is the subject of this thesis. On this basis, the analysis of the question shows the frequency of interaction, the trust and shared vision as important factors in terms of nepotism in family businesses. Based on this understanding, there are considered both the recruitment as well as the succession pro-cess under the influence of nepotism and derived recommendations for action to deal with ne-potism for family entrepreneurs. Key words: social capital, nepotism, family business, organizational performance, social net-work theory
Zusammenfassung Die vorliegende theoretische Bachelorarbeit untersucht die Wirkungsmechanismen von Nepo-tismus auf die Beziehung von Sozialkapital und Performance unter Zuhilfenahme der Social Network Theory. Die Untersuchungen konzentrieren sich dabei auf Familienunternehmen, de-ren Bedeutung als Forschungsobjekt in den letzten Jahren stark angestiegen ist. Der Nepotismus zeigt eine Besonderheit von Familienunternehmen und ist bislang noch wenig erforscht. Paral-lel dazu ermittelte die Forschung einen positiven Zusammenhang zwischen Sozialkapital und Performance. Inwieweit der Nepotismus diese Beziehung beeinflussen kann, ist Gegenstand dieser Arbeit. Auf dieser Grundlage zeigt die Analyse der Fragestellung die Häufigkeit der In-teraktion, das Vertrauen und die geteilte Vision als wichtige Einflussfaktoren in Bezug auf den Nepotismus in Familienunternehmen. Auf Basis dieses Verständnisses werden sowohl der Rek-rutierungs- wie auch der Nachfolgeprozess unter dem Einfluss von Nepotismus betrachtet und Handlungsempfehlungen für den Umgang mit Nepotismus für Familienunternehmer abgeleitet. Schlüsselbegriffe: Sozialkapital, Nepotismus, Familienunternehmen, organisationale Perfor-mance, Soziale Netzwerktheorie
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