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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Möglichkeiten der Differenzierung durch die Darstellung der Unternehmenskultur für Arbeitgeber mit der Zielgruppe Studierende und Hochschulabsolventen auf Online-Kanälen
Organization Unit
Authors
  • Philip Schneider
Supervisors
  • Bruno Staffelbach
  • Heidi Bodenmann
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Number of Pages 207
Date 2016
Abstract Text This work is concerned with the mediation of the corporate culture and the resulting as well as targeted differentiation between employers by internet-based means of recruiting and employer branding within the target group of students and university graduates in Switzerland. After a funded and theory-guided reappraisal, this work will present an online questioning with different enterprise representatives in order to gain deepened findings about the actual usage of recruiting and employer branding channels and their potential to transport the corporate culture. It will be presented that first of all, conversations in the context of recruiting events, but also enterprise visits, enterprise presentations, a stand visit at career fairs, as well as the reception in the enterprise itself are able to transport the enterprise culture to potential candidates. Through those channels, the diverse components of the enterprise culture can be transported, but also components which are seen as important by students and graduates. The author if this thesis presents solutions thanks to which internet-based recruiting and employer branding channels are able to transfer the same components of the corporate culture. Important in this context are means of a two way-communication to transfer to virtual conversations, e.g. via social media and virtual career fairs. Also, other internet-based recruiting and employer branding channels show potential for transferring the corporate culture, but not in the same way as the above-mentioned channels. All these channels have in common that they offer a high reach amongst the relevant target groups and are in part relatively and comparably cheap. The central findings of this thesis are the usage of a compound from different internet-based channels, an increase in the virtual communication between enterprises and applicants, as well as the use of augmented social media and virtual career fairs. Moreover, the author claims that the usage of so-called virtual consultating-hours and the augmented presence on internet-based recruiting and employer branding channels, for example in the shape of video-supported reports about internal enterprise events and enterprise visits, can help transporting the corporate culture in the future.
Zusammenfassung Diese Masterarbeit befasst sich mit der Vermittlung der Unternehmenskultur und der daraus resultierenden Differenzierung über internetbasierte Rekrutierungs- und „Employer Branding“-Kanäle an die Zielgruppe von Studierenden und Hochschulabsolventen (in der Schweiz). Neben einer fundierten theoriegeleiteten Aufarbeitung dieses Themas wird eine Online-Befragung verschiedener Unternehmensvertreter durchgeführt, um vertiefte Erkenntnisse über die Nutzung der verschiedenen Rekrutierungs- und „Employer Branding“-Kanäle in der Praxis zu gewinnen und um zusätzlich jene Merkmale von Rekrutierungsevents identifizieren zu können, die in der Lage sind, die Unternehmenskultur an potentielle Mitarbeitende zu transportieren. Dabei zeigte sich, dass vor allem Gespräche im Rahmen von Rekrutierungsevents, aber auch Unternehmensbesichtigungen, Unternehmenspräsentationen, ein Standbesuch bei einer Karrieremesse und der Empfang im Unternehmen selbst in der Lage sind, die Unternehmenskultur zu vermitteln. Dadurch können die vielfältigen Komponenten der Unternehmenskultur genauso übermittelt werden, wie jene, die aufgrund verschiedener Studien für Studierende und Hochschulabsolventen als wesentlich identifiziert wurden. Daraufhin konnten internetbasierte Kanäle identifiziert werden, welche die Fähigkeiten besitzen, die oben genannten Merkmale zu übermitteln. Bedeutend dabei war die zwei-Wege-Kommunikation für die Übermittlung virtueller Gespräche. Diese Möglichkeit besitzen soziale Medien und virtuelle Karrieremessen. Auch andere internetbasierte Kanäle besitzen Potenzial für die Übermittlung der Unternehmenskultur, wenn auch nicht in dem Masse der oben genannten Kanäle. All diesen Kanälen gemein sind die hohe Reichweite und die teilweise günstigen Kosten. Die zentralen Erkenntnisse dieser Arbeit sind, einen Verbund aus verschiedenen internetbasierten Kanälen zu nutzen und vermehrt auf die virtuelle Kommunikation zwischen Unternehmen und Bewerbenden zu setzen, sowie aufgrund des grossen Potenzials sozialer Medien und virtueller Karrieremessen mehr Beachtung zu schenken. Überdies ist der Einsatz von sogenannten virtuellen Sprechstunden und die vermehrte Präsenz auf internetbasierten Kanälen, beispielsweise in Form von videogestützten Berichten über interne Events und Unternehmensbesichtigungen, wichtig.
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