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Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Recipe for Success? Strategic Impression Management and Shared Attributes of Top Women Leaders
Organization Unit
Authors
  • Fabienne Boschung
Supervisors
  • Jamie Lee Gloor
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Number of Pages 56
Date 2016
Abstract Text The number of women in leadership positions barely shows augmentation, yet only a few women do make it to the top. In comparison with men, women command equal qualifications, competence or achievements, but their access to leadership positions is bristled with more obstacles. Women are exposed to the pressure of fulfilling the expectations about their female gender role and the expectations of the leadership role, even tough the expected traits between the two roles do not match. As a result, women may face social and professional penalties when viewed as too competent, accomplished or self-confident, on the other hand displaying typically feminine traits may lead to perceived ineffectiveness. Within the scope of this bachelor thesis, a review of literature concerning gender bias in addition to impression management, self-monitoring and political skill will be summarized and their potential effects on interpersonal relations, chance of promotion, leadership attainment and professional success will be examined. Supplementary, key examples illustrative of successful women are identified in this thesis. Based on the evaluated findings of the reviewed literature and the results of the analysis of the powerful women, specific strategy recommendations for female professionals who aim to achieve leadership positions are given.
Zusammenfassung Die Anzahl Frauen in höheren Führungspositionen hält sich hartnäckig auf einem tiefen Niveau, nur wenige Frauen waren in ihrem Aufstieg bisher erfolgreich. Frauen sind nicht weniger kompetent oder qualifiziert als Männer, dennoch stellt sich der Zugang zu Führungspositionen als ungleich heraus. Denn Frauen befinden sich in einer Zwickmühle, einerseits den Rollenanforderungen als Frau und andererseits den Anforderungen als Führungsperson gerecht zu werden. Die Anforderungen sind dabei nicht deckungsgleich. Deshalb riskieren Frauen eine soziale Abwertung, wenn die eigene Kompetenz zu stark betont und das Verhalten als zu selbstsicher empfunden wird. Verhält sich eine Frau aber zu weiblich, werden ihre Fähigkeiten und Eignung als Führungsperson angezweifelt. Die vorliegende Bachelorarbeit vergleicht und fast bestehende Literatur zu diesem Thema zusammen. Zusätzlich werden Theorien wie „impression management“, „self-monitoring“ und „political skill“ genauer untersucht und die potentiellen Effekte bezüglich Karrierechancen und Karriereerfolg beschrieben. Ausserdem werden erfolgreiche Frauen in Führungspositionen als Schlüsselbeispiele identifiziert und genauer analysiert. Die Ergebnisse aus dem Literaturvergleich und aus der Analyse der einflussreichen Frauen dienen dann für spezifische Strategieempfehlungen für Frauen mit dem Ziel, Führungsposition zu erlangen.
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