Not logged in.

Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Does team diversity affect leaders adversely? Evidence from a randomized field experiment
Organization Unit
Authors
  • Cristina Bucher
Supervisors
  • Jamie Lee Gloor
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Number of Pages 104
Date 2016
Abstract Text The aim of this thesis is to give further insight into the relation of cultural team diversity and leader prototypicality, while analyzing the possible effects on behavioral intentions (e.g., future attendance) through a moderated mediation. This will be done within the theoretical framework of the leadership categorization theory, the social identity model of leadership effectiveness, and the GLOBE study. The hypotheses for this thesis were tested on the basis of a survey of 512 incoming students, which were divided into 35 teams with 35 senior students as leaders. Cultural team diversity was measured by the student’s mother tongue and Blau’s (1977) index of diversity. As expected, results of the study indicate that cultural team diversity leads to a negative effect on leader prototypicality, an effect that is more pronounced in high cohesive teams. Additionally, results of the moderated mediation suggest that the indirect effect of team cultural diversity on behavioral intentions depends on the level of group cohesion. In more cohesive groups, team cultural diversity has a negative indirect effect, but in less cohesive groups, team cultural diversity has a positive indirect effect on behavioral intentions. The findings emphasize leaders to act in a group-oriented way, when team cohesion is high, but also see new chances for leaders in low cohesive groups. Further implications for theory and practice are given in the discussion.
Zusammenfassung Das Ziel dieser Arbeit ist es nähere Erkenntnisse betreffend des Zusammenhangs von kultureller Team Diversität und Leader Prototypikalität zu geben. Dabei werden gleichzeitig mögliche Effekte auf die Verhaltensabsichten (z.B. zukünftige Teilnahmen) untersucht. Die Analyse folgt unter dem theoretischen Rahmen der Leadership Categorization Theorie, der Social Identity Model of Leadership Effectiveness und der GLOBE Studie. Die Hypothesen werden basierend auf einer Umfrage von 512 neuen Studenten getestet, welche in 35 Teams mit 35 Leadern eingeteilt wurden. Kulturelle Team Diversität wurde anhand von Blaus (1977) Diversitätsindex und der Muttersprache der Studenten gemessen. Erwartungsgemäss deuten die Resultate auf einen negativen Effekt von Team Diversität auf Leader Prototypikalität hin. Ein Effekt welcher in Teams mit grossem Zusammenhalt stärker ausgeprägt ist. Zudem zeigen die Resultate der moderierten Mediation, dass der indirekte Effekt von Team Diversität auf die Verhaltensabsichten vom Gruppenzusammenhalt abhängt. Der indirekte Effekt von Team Diversität auf die Verhaltensabsichten ist in Gruppen mit grösserem Zusammenhalt negativ aber positiv in Gruppen mit niedrigem Zusammenhalt. Aus den Ergebnissen heraus wird dem Leader in Gruppen mit einem grösseren Zusammenhalt ein gruppenorientiertes Verhalten nahegelegt, während sich in Gruppen mit niedrigem Zusammenhalt neue Chancen für den Leader ergeben. Weitere Implikationen für die Theorie und Praxis folgen in der Diskussion.
Export BibTeX