Not logged in.

Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Charismatische Unternehmer-/innen
Organization Unit
Authors
  • Andrea Sägesser
Supervisors
  • Bruno Staffelbach
  • Ralph Lehmann
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2015
Abstract Text Unternehmer werden oftmals als charismatisch charakterisiert. Überdies gilt das Charisma in praktischen Ratgebern als unternehmerisches Erfolgsrezept. Diese Masterarbeit eruiert, ob Unternehmer gemäss der wissenschaftlichen Literatur charismatische Eigenschaften aufwei-sen und ob stark ausgeprägte charismatische Eigenschaften den unternehmerischen Erfolg positiv beeinflussen. Die erstgenannte Frage wird anhand eines Vergleichs der Eigenschaften der charismatischen Führungsperson mit den Eigenschaften des Unternehmers beantwortet. Dabei wird in der Führungs- und der Unternehmerliteratur recherchiert. Der Vergleich zeigt einen grossen Überlappungsbereich auf, woraus geschlossen wird, dass Unternehmer tatsäch-lich charismatische Eigenschaften aufweisen. Angesichts der unternehmerischen Tätigkeiten und der damit einhergehenden Umweltcharakteristiken werden acht Thesen über den Zusam-menhang aufgestellt, wie charismatische Eigenschaften zum unternehmerischen Erfolg beitra-gen. Somit wird gezeigt, dass stark ausgeprägte charismatische Eigenschaften den Erfolg des Unternehmers positiv beeinflussen.
Zusammenfassung Entrepreneurs are often characterized as charismatic. Moreover, charisma is seen as formula for success in guidebooks for entrepreneurs. This master thesis investigates whether entrepre-neurs have charismatic characteristics according to the scientific literature and whether dis-tinct charismatic characteristics lead to higher entrepreneurial success. The first question is answered by a comparison of the characteristics of the charismatic leader with the characteris-tics of the entrepreneur. For this, the leadership literature and the entrepreneurial literature are consulted. The comparison reveals a large overlap, which is why it can be concluded that en-trepreneurs do have charismatic characteristics. Given the entrepreneurial activities and the environmental characteristics that go along, eight theses are presented, which explain how charismatic characteristics lead to entrepreneurial success. Consequently, it is shown that dis-tinct charismatic characteristics influence the entrepreneurial success positively.
Export BibTeX