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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Contributions to practice
Title Mentor’s leadership impression and mentoring outcomes: the role of within-group agreement
Organization Unit
Authors
  • Sandra Portmann
Supervisors
  • Bruno Staffelbach
  • Manuela Christina Morf
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2014
Abstract Text This study examines the relationship between mentors’ leadership impression and mentoring outcomes such as intention to stay in the mentoring, group building, and confidence. There exists a large amount of research on mentoring which suggests that it is beneficial on many different levels. The aim of this study was to enrich the existing literature by analyzing the effect of mentors’ leadership impression on mentoring outcomes under the inclusion of with-in-group agreement and relative leadership impression as moderators. The empirical analysis was conducted with a data set from a mentoring program of the University of Zurich. The results revealed a positive effect of mentors’ leadership impression on mentees’ intention to stay, group building, and confidence. Regarding within-group agreement and relative leader-ship impression, no moderating effects were found. Furthermore the results show that men-tors’ leadership impression is a more important predictor of the mentioned mentoring out-comes. Implications for research and practice are discussed.
Zusammenfassung Die vorliegende Arbeit untersucht den Einfluss vom Führungseindruck eines Mentors auf folgende Mentoring-Effekte der Mentees: Absicht im Mentoring zu bleiben, Gruppenbildung und Selbstvertrauen. Die existierende Forschung zu Mentoring Programmen hat herausgefun-den, dass Mentoring viele Vorteile bringt. Das Ziel der vorliegenden Arbeit war es, die exis-tierende Literatur durch die Analyse vom Führungseindruck eines Mentors unter der Berück-sichtigung von Einigkeit zum Führungseindruck innerhalb der Gruppe und relativem Füh-rungseindruck als Moderatoren zu erweitern. Die empirische Analyse wurde auf Basis von Daten eines Mentoring Programms der Universität Zürich durchgeführt. Die Resultate zeigen, dass der Führungseindruck eines Mentors einen positiven Einfluss auf die Absicht im Mento-ring zu bleiben, Gruppenbildung und Selbstvertrauen hat. Hinsichtlich Einigkeit zum Füh-rungseindruck und relativem Führungseindruck wurden keine moderierenden Effekte gefun-den. Des Weiteren zeigen die Resultate, dass der Führungseindruck eines Mentors einen grös-seren Einfluss auf die betrachteten Mentoring-Effekte hat. Implikationen für die Forschung und die Praxis werden diskutiert.
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