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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Contributions to practice
Title Sozialisation in Organisationen
Organization Unit
Authors
  • Carmen Krummenacher
Supervisors
  • Bruno Staffelbach
  • Lea Rutishauser
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2014
Abstract Text Organizational socialization is a learning, integration and adjustment process of an employee into a new work environment. This socialization process starts during recruitment and its goal is that newcomers become efficient organizational members and insiders. The organization can support the socialization process by realistic recruitment and also by using practices which improve the technical and social skills of newcomers. A successful socialization process leads to positive work related outcomes such as higher work performance or positive work attitude. This study investigates the effect of realistic recruitment on four proximal socialization outcomes. To analyze this effect, an empirical model was developed to investigate a dataset including 113 newcomers with tenure of less than twelve months. Completeness of information provided to the future employee during recruitment was positively associated with task mastery and PO-Fit. The effect of completeness of information on task mastery was partially mediated by the degree of met expectation whereas the effect on PO-Fit was fully mediated by the degree of met expectations. Furthermore, usefulness of information provided during recruiting was positively connected to role clarity, social integration and PO-Fit. The relationship between usefulness of information and role clarity was partially mediated whereas the relationship between usefulness of information and social integration and PO-Fit was fully mediated by the degree of met expectations.
Zusammenfassung Organisationale Sozialisation bezeichnet den Lern-, Integrations- und Anpassungsprozess eines Mitarbeitenden in ein neues Arbeitsumfeld. Die Sozialisation eines Neueintretenden beginnt bereits mit der Rekrutierung. Ziel der organisationalen Sozialisation ist es, den neuen Mitarbeitenden zu einem vollständigen und effizienten Mitglied der Organisation herauszubilden. Durch realistische Rekrutierung sowie fachliche und soziale Einarbeitungshilfen kann die Organisation den Sozialisationsprozess beeinflussen und positive Arbeitseinstellungen und -verhaltensweisen von Neueintretenden fördern. Basierend auf den theoretischen Erkenntnissen des deskriptiven Teils dieser Arbeit, wurde ein Untersuchungsmodell entwickelt, das den Einfluss der realistischen Rekrutierung empirisch überprüft. Zu diesem Zweck wurden die Daten von 113 Neueintretenden, die nicht länger als zwölf Monate in einer neuen Organisation tätig waren, ausgewertet. Die Resultate zeigen einen positiven Zusammenhang zwischen der Vollständigkeit der Informationen und der Aufgabenbewältigung und dem PO-Fit. Der Nutzen der Informationen steht in einer positiven Beziehung zur Rollenklarheit, sozialen Integration und PO-Fit. Die Resultate der Mediationsanalyse zeigen, dass dem Grad der Erwartungserfüllung ein Mediatoren-Effekt der Beziehung zwischen der Informationsvermittlung und den vier untersuchten proximalen Sozialisationsfolgen zugeschrieben werden kann.
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