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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title A Quality-of-Service Model for Loosely-Coupled Peer-to-Peer Workflows
Organization Unit
Authors
  • Matthias Taugwalder
Supervisors
  • Harald Gall
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2006
Abstract Text The Internet and the development of new technologies such as Peer-to-Peer networks have chan-ged the way how companies do business together. Today anyone can provide all sorts of services to the global community. This entails that service consumers can choose from a mass of different service providers. But each service provider offers the service to different conditions. Also the service requester may have specific requirements of the service. That is where the quality of a service becomes important. Quality of Service (QoS) is a framework for specifying service attributes which helps the service requester to choose between different service providers. In the traditional sense this QoS was limited to technical aspects such as network speed and failure rate. The usage of QoS in other domains such as Web services and Workflow systems introduced additional QoS criteria. Furthermore, different users may have different needs: While for system administrators the technical aspects of a service are important, the end-user may have additional requests and also a totally different perception of the service and its quality. This diploma thesis describes an open and extensible framework for specifying QoS criteria and service attributes in the domain of Peer-to-Peer systems. The thesis introduces the terminology in the domain and discusses existing QoS approaches. It further addresses necessary considerations of the specification process, which help to produce meaningful and useful QoS measures and results. Finally this thesis presents a proof-of-concept implementation of the proposed extensible QoS model that is based on Java and RDF (Resource Description Framework) language.
Zusammenfassung Das Internet und die Entwicklung von neuen Technologien wie Peer-to-Peer Netzwerken haben die Zusammenarbeit zwischen Unternehmungen ver‰ndert. Jeder kann heutzutage alle Arten von Dienstleistungen global anbieten. Dies bringt mit sich, dass die Servicekonsumenten aus einer Vielzahl von verschiedenen Dienstleitungsanbietern ausw‰hlen kˆnnen. Jedoch bietet jeder Anbieter seine Dienstleistung zu unterschiedlichen Konditionen an. Zudem kann der Konsument spezifische Anforderungen an den Service haben. An dieser Stelle wird die Qualit‰t einer Dienstleistung wichtig. ""Quality of Service"" (kurz: QoS) bietet einen Rahmen um die verschiedenen Eigenschaften einer Dienstleistung zu beschreiben und hilft damit dem Konsumenten der Dienstleistung bei der Auswahl aus verschiedenen Anbietern. Im traditionellen Sinn beschr‰nkt sich QoS auf technische Eigenschaften wie Netzwerkgeschwindigkeit oder Fehlerrate. Die Benutzung in anderen Gebieten wie Web Services oder in Workflow Systemen hat zu zus‰tzlichen QoS Kriterien gef¸hrt. Dar¸ber hinaus kˆnnen verschiedene Nutzer unterschiedliche Anforderungen haben: W‰hrend f¸r Systemadministratoren die technischen Eigenschaften einer Dienstleistung entscheidend sind, kˆnnen die Endnutzer zus‰tzliche Anforderungen haben und einen Service und die damit verbundene Qualit‰t vˆllig unterschiedlich wahrnehmen. Diese Diplomarbeit beschreibt ein offenes und erweiterbares Rahmenwerk zur Beschreibung von QoS Kriterien und Service-Attributen im Gebiet von Peer-to-Peer Systemen. Schrittweise werden die Fachbegriffe dieses Einsatzgebiets sowie bestehende QoS Ans‰tze vorgestellt. Die Arbeit befasst sich desweiteren mit ‹berlegungen zum Spezifikationsprozess, die dabei helfen aussagekr‰ftige und brauchbare QoS Messwerte und Resultate zu erzeugen. Zu guter Letzt zeigt die Implementierung des vorgestellten Ansatzes, wie ein solches erweiterbares QoS Modell mittels Java und RDF (Resource Description Framework) realisiert werden kann.
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