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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Wissensmanagement in Outsourcingbeziehungen und Wissenskulturfortschrittskontrolle
Organization Unit
Authors
  • Cécile Novara
Supervisors
  • Gerhard Schwabe
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2006
Abstract Text In recent years, knowledge management has gained in importance in practice as well as in numerous industrial sectors. The relevancy of knowledge and its selective handling have therefore become an important aspect of many management issues. This abstract aims to examine concepts of knowledge management – in particular, the knowledge transfer within a specific environment; more precisely, the handling of knowledge within an IT outsourcing partnership. Subcontracting important secondary IT processes to external service providers requires new practices in knowledge management as basis for a mutually beneficial relation. The corporate cultures participating in the partnership thereby make a significant impact on the knowledge transfer in outsourcing. In particular, the culture’s characteristic in relation to knowledge, i.e., a specific knowledge culture, can show a positive effect on the outsourcing relation. During the examination of four businesses participating in outsourcing, practical methods of knowledge transfer within IT outsourcing, including their problems, are identified, whereas, the cultures of the partners are additionally recorded in quantity and compared in relation to the knowledge transfer. The objective of this analysis thereby is a reference process based on best practice, as a guideline for the handling of knowledge in IT outsourcing and a precise handling suggestion for the management of the own corporate culture, to enable it to display its positive effect on the outsourcing relation.
Zusammenfassung Wissensmanagement hat in den letzten Jahren in der Praxis und in vielen Wissenschaftszweigen zunehmend an Bedeutung gewonnen. Die Relevanz von Wissen und der gezielte Umgang damit betreffen daher heute viele Managementfragen. In der vorliegenden Arbeit sollen die Konzepte des Wissensmanagements – im Besonderen der Wissenstransfer – in einem spezifischen Umfeld untersucht werden: Es handelt sich dabei konkret um den Umgang mit Wissen in einer IT-Outsourcing-Partnerschaft. Das Anvertrauen wichtiger informationstechnischer Nebenprozesse an einen externen Dienstleister erfordert neue Praktiken des Wissensmanagements als Grundlage einer beidseitig nutzenbringenden Beziehung. Eine zentrale Einflussgrösse auf den Wissenstransfer im Outsourcing bilden dabei die an der Partnerschaft beteiligten Unternehmenskulturen. Im Besonderen die Ausprägung der Kultur im Bezug auf Wissen, also eine spezifische Wissenskultur, kann auf die Outsourcingbeziehung einen positiven Einfluss haben. Mit der Untersuchung von vier am Outsourcing beteiligten Unternehmen werden praktische Wissenstransfermethoden im IT-Outsourcing und deren Probleme identifiziert, wobei zusätzlich die Kulturen der Partner quantitativ erfasst und im Bezug auf den Wissenstransfer verglichen werden. Das Ziel dieser Analyse ist dabei ein auf den Best Practices basierender Referenzprozess als Leitfaden für den Umgang mit Wissen im IT-Outsourcing und eine konkrete Handlungsempfehlung zum Management der eigenen Unternehmenskultur, so dass diese ihre positive Wirkung auf die Outsourcingbeziehung entfalten kann.
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