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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Wissensmanagement beim Outsourcing am Beispiel der Credit Suisse
Organization Unit
Authors
  • Oliver Meili
Supervisors
  • Gerhard Schwabe
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2006
Abstract Text By outsourcing services a company intends to gain economic benefits. Cost advantages are typically seen as a potential key benefit. Outsourcing, however, does involve certain risks as well. A prominent risk is the loss of competence which may result in dependence on the external service provider. The greater the dependence, the more difficult it will be for a company to change the external service provider or to retrieve the process. This diploma thesis addresses the knowledge management and in particular the knowledge transfer in the context of outsourcing. In the first part the thesis focuses on the theoretical framework of outsourcing and knowledge management. The second part of the thesis will consider a practical example and show knowledge transfers that take place when changing an external service provider, the methods that can be applied and what factors influence such knowledge transfer.
Zusammenfassung Durch das Outsourcing von Dienstleistungen erhofft sich ein Unternehmen Vorteile zu erzielen. Diese Vorteile werden häufig in den sinkenden Kosten der Leistungserstellung gesehen. Das Outsourcing zieht jedoch unweigerlich auch gewisse Risiken nach sich. Ein solches Risiko stellt der Verlust von Wissen dar, welcher zu einer Abhängigkeit des Unternehmens vom externen Service-Anbieter führen kann. Mit zunehmender Abhängigkeit wird es immer schwieriger, den Anbieter der Dienstleistungen zu wechseln oder die Leistungserstellung ins Unternehmen zurückzuholen. Die vorliegende Diplomarbeit beschäftigt sich mit dem Wissensmanagement und hierbei insbesondere mit dem Wissenstransfer beim Outsourcing. In einem ersten Teil wird der Schwerpunkt auf die theoretische Betrachtung der Gebiete des Outsourcings und des Wissensmanagements gesetzt. Der zweite Teil der Arbeit zeigt an einem konkreten Beispiel aus der Praxis, welche Wissenstransfers bei einem Wechsel des Service-Anbieters stattfinden, welche Methoden dazu verwendet werden und welche Faktoren einen solchen Wissenstransfer beeinflussen können.
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