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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Empirische Untersuchung des Kommunikationsverhaltens virtuell verteilter Gruppen anhand von Audio- und Chatkonferenzen
Organization Unit
Authors
  • Sibylle Grimm
Supervisors
  • Gerhard Schwabe
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2006
Abstract Text More and more consolidated companies have their subsidiaries distributed all over the world. Despite this worldwide distribution, they virtually move closer and closer together. New technologies like chat, audio- and videoconferencing allow an efficient and effective communication between these companies without the need for meeting each other faceto-face. The possibility of virtual communication helps them to save a lot of money and time. Nevertheless, to be able to replace a real face-to-face meeting, it is very important to choose the right communication technology depending on the task. The use of two different technologies, audio and chat, based on two different tasks solved by students is analysed and discussed in this diploma thesis. The results are then used to verify the hypotheses, which are adapted from different media choice theories. These outputs are also compared with the findings of smaller groups. The goal is to determine which technology is used the best regarding the situation, task and group size.
Zusammenfassung Immer mehr Konzerne gründen Tochterfirmen im nahen und fernen Ausland. Trotz dieser weltweiten Verbreitung rücken die Muttergesellschaft und ihre Ableger virtuell immer näher zusammen. Neuere Technologien wie Chat, Audio- und Videokonferenzen ermöglichen eine effiziente und effektive Kommunikation zwischen diesen Firmen, ohne dass sich die Unternehmensleitungen Face-to-Face treffen müssen. Durch die virtuelle Kommunikation kann nebst den Kosten auch viel Zeit eingespart werden. Jedoch ist es wichtig, dass je nach Aufgabe das richtige Kommunikationsmedium eingesetzt wird, um ein Face-to-Face treffen wirklich ersetzen zu können. Zwei mögliche Technologien sind dabei Audio und Chat. In dieser Arbeit wird der Einsatz dieser beiden Medien anhand von Experimenten mit Studenten und zwei verschiedenen Aufgaben untersucht. Die Versuchsergebnisse dienen dazu, die aufgrund der Theorien der Medienwahl aufgestellten Hypothesen zu überprüfen und sie auch mit Ergebnissen von kleineren Gruppen zu vergleichen. Das Ziel dieser Arbeit ist es zu zeigen, welches Medium je nach Situation, Aufgabe und Gruppengrösse verwendet werden sollte.
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