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Contribution Details

Type Dissertation
Scope Discipline-based scholarship
Title Simulation hochbelasteter Kreisel
Organization Unit
Authors
  • Alexander Poeffel
Supervisors
  • Helmut Schauer
  • Harald Gall
Institution Universität Zürich
Faculty
Date 2006
Abstract Text This paper deals mainly with modelling and simulation of traffic flows on single and multi lane roundabouts. The focus has thereby the area of judgement of traffic quality and the determination of capacity of heavily used roundabouts. Results are used to reach the most fluent traffic flow which on the one side can handle the existing traffic and on the other side matches future requirements. Therefore traffic crossings can be built adequately what leads to a fluent traffic flow and less delays and hold-ups. During this dissertation a computer program was built to simulate and analyse traffic flows on roundabouts. All kind of roundabout shapes existing in Switzerland can be modelled with the exception of bypasses. To keep the modelling of the vehicle behaviour open an interpretable programming language was created and implemented to describe the rules of behaviour. These statements will be interpreted from the vehicle objects during runtime and defines their behaviour. Analyse of the measured length of the traffic hold-up and the queue time can also be done in the simulation program. Different graphic and spreadsheet tools allow a detailed analyse of the results.
Zusammenfassung Diese Dissertation befasst sich zentral mit der Modellierung und Simulation von Verkehrsabläufen an ein- und mehrstreifigen Kreiseln. Der Fokus wird dabei auf das Anwendungsgebiet der Beurteilung der Verkehrsqualität bei hochbelasteten Kreiseln und der Ermittlung der Leistungsgrenze gelegt. Die ermittelten Ergebnisse dienen dazu, an Verkehrsknotenpunkten eine möglichst optimale Form der Verkehrsführung zu erreichen, die einerseits den Anforderungen gegebener Verkehrsströme gewachsen ist und andererseits auch zukünftige Steigerungen verkraftet. Verkehrsknoten können somit bedarfsgerecht ausgestaltet werden, was zu einem reibungslosen Verkehrsfluss und geringen Verzögerungen und Staus führt. Im Rahmen der Arbeit wurde ein Computerprogramm entwickelt, welches die Möglichkeit bietet Verkehrsabläufe an Kreiseln zu simulieren und auszuwerten. Es lassen sich dabei alle heute in der Schweiz existierenden Kreiselformen abbilden, mit Ausnahme von Bypassen. Um die Modellierung des Verhaltens der Fahrzeuge offen zu gestalten, wurde eine interpretierbare Sprache entwickelt und implementiert, in welcher die Verhaltensregeln beschrieben werden können. Diese Anweisungen werden von den Fahrzeugobjekten zur Laufzeit interpretiert und bestimmen deren Verhalten. Die Auswertung der gemessenen Rückstaulängen und Wartezeiten kann ebenfalls im Simulationsprogramm erfolgen. Verschiedene graphische und tabellenartige Werkzeuge ermöglichen die detaillierte Analyse der Ergebnisse.
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