Not logged in.

Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Ad hoc Aufgaben als innovatives Lernarrangement Die Gestaltung eines technisch/didaktischen Designs
Organization Unit
Authors
  • Tamara Winkler
Supervisors
  • Dirk Frohberg
  • Gerhard Schwabe
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2007
Abstract Text Ad hoc tasks emerge from unforeseen events. Such an event could be a fire disaster or simpler a boss who urgently needs a presentation for his customers. Ad hoc tasks arrive unexpected for the affected persons. They have a high enough priority for not being postponed and the workload of the tasks is so big that it can't be carried out by a single person. The work needs a great deal of process designing and facilitation. Ad hoc tasks must be supported technologically. A perfect tool supports group communications, awareness and scheduling. It furthermore offers a shared workspace and a facility to design a work process. A specific groupware tool is called ""Groupy"" and it is described and evolved in this diploma thesis. There lies a high learning potential in these ad hoc tasks. A person participating in a learning arrangement consisting of several tasks, which have an increasing complexity, is able to learn a lot about group work, facilitation and process designing. This kind of learning arrangement was developed, tested and improved in this diploma thesis.
Zusammenfassung Ad hoc Aufgaben entstehen bei plötzlich auftretenden Ereignissen. Ein solches Ereignis kann eine Brandkatastrophe oder einfach nur ein Vorgesetzter, der dringend eine Kundenpräsentation haben muss, sein. Die ad hoc Aufgaben kommen für die Betroffenen unerwartet, haben eine genug hohe Priorität, um sofort damit zu beginnen und sind so umfangreich, dass sie nur von eine Gruppe bewältigt werden können. Die Bearbeitung erfolgt mittels mobiler, verteilter Kollaboration und erfordert deshalb ein hohes Mass an Prozessgestaltung und Moderation. Diese ad hoc Aufgaben erfordern technologische Unterstützung zur Bewältigung. Das ideale Werkzeug unterstützt die Kommunikation, die Awareness und die Verfügbarkeitsplanung der Gruppe. Ausserdem bietet es der Gruppe einen gemeinsamen Arbeitsbereich und eine Möglichkeit den Prozess zu strukturieren. Ein solches Gruppenunterstützungswerkzeug ist ""Groupy"", das in dieser Diplomarbeit beschrieben und weiterentwickelt wurde. In diesen Aufgaben steckt auch ein grosses Lernpotential. Ein Teilnehmer an einem Lernarrangement, das aus mehreren immer komplexer werdenden ad hoc Aufgaben besteht, kann viel über Gruppenarbeit, Moderation und Prozessgestaltung lernen. Ein solches Lernarrangement wurde in dieser Diplomarbeit entworfen, getestet und verbessert.
PDF File Download
Export BibTeX