Not logged in.

Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Implementierung und Validierung eines diagnostischen Verfahrens zur Beurteilung der Leistungen professioneller Projektmanager
Authors
  • Gregorio Uglioni
Supervisors
  • Julian Ebert
  • Helmut Schauer
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2007
Abstract Text In today’s companies worldwide projects are a common way of organizing work. Project Management offers a challenging leadership and organizational methodology to bring them to success. Meanwhile, a lot of know-how on how to perform all the projects’ activities is available. Nevertheless, not even half of all business projects are successfully completed. Empirical research indicates that often problems emerge due to project managers. On the one hand, qualified project managers may be assigned to the wrong projects, on the other hand, project managers may lack in competency. The scope of this diploma thesis is a contribution to the implementation and validation of an innovative methodology for the diagnostics of project managers. Using this methodology it will be possible to seize project-relevant social and methodical competencies as well as to make professional project managers aware of critical aspects of their project’s team work. Moreover, a process-accompanying or retrospective evaluation system is developed in order to initiate new learning processes. The final scope of the research project is to develop a 360-degree feedback system and this diploma thesis is part of the methodology development. An online survey was implemented. Project managers were asked to evaluate statements concerning task- and personrelated behavioural patterns in project management. 73 professional project managers working in worldwide established companies participated. The evaluation of the collected data was done considering the projects’ sizes, the project managers’ experience and the gender of the participants. Also, the relation of vocational behavior and success of the last completed project was examined.
Zusammenfassung Heutzutage sind Projekte als Form der Arbeitsorganisation in Unternehmen sehr verbreitet. Die Leitung und die Abwicklung von Projektarbeit sind nicht elementar und das Projektmanagement bietet eine anspruchsvolle Führung- und Organisationsmethodologie. Mittlerweile steht ein grosses Know-How über Projektmanagement-Tätigkeiten zur Verfügung, um die notwendigen Aktivitäten eines Projekts in geeigneter Form zu erfüllen. Trotzdemwerden nur weniger als die Hälfte der Projekte erfolgreich abgeschlossen. Die empirische Forschung zeigt, dass oft Probleme im Zusammenhang mit der Projektleitung auftreten: sei es die Zuteilung prinzipiell geeigneter Projektmanager zu den falschen Projekten oder Kompetenzdefizite der Projektmanager. Ziel dieser Arbeit ist es, einen Beitrag zur Implementierung und Validierung eines innovativen Verfahrens zur Diagnostik von Projektmanagern zu leisten. Die Erfassung der Sozial- und Methodenkompetenz der Projektmanager sowie deren Sensibilisierung für entscheidende Aspekte der Zusammenarbeit in Projektgruppen soll ermöglicht, und zudem ein prozessbegleitendes oder rückblickendes Beurteilungssystemzur Initiierung von Lernprozessen entwickeltwerden. Das finale Ziel des Forschungsprojekts ist es, ein 360 Grad Feedbacksystemzu entwickeln, und diese Diplomarbeit stellt Bestandteil der Verfahrensentwicklung dar. Ein Fragebogen für Projektmanager wurde online implementiert, mit dessen Hilfe Einschätzungen in Bezug auf Aussagen zu aufgaben- und personbezogenen kompetenten Verhaltensweisen imProjektmanagement erfasstwerden können. 73 professionelle Projektleiter, tätig inweltweit agierenden Firmen, nahmen an der Befragung teil. Die Auswertung der Daten erfolgte nach Aspekten der Projektgrösse, des Erfahrungsgrads und des Geschlechts der Teilnehmer. Ausserdem wurden Zusammenhänge zwischen ihrem Antwortverhalten und dem Erfolg des zuletzt abgeschlossenen Projekts untersucht.
Export BibTeX