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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Lernen und Flow
Authors
  • Christine Richartz
Supervisors
  • Urs Hugentobler
  • Helmut Schauer
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2007
Abstract Text In this study, flow experienced by users during a learning session with an elearning program and its correlation to further learning success were assessed. For the experiment the people tested had to practise two algorithms with a flow-creating and a non-flow-creating learning program. Flow experiences were measured using two different methods: firstly by means of a questionnaire and secondly by EEG records. The direct comparison of the programs indicates that flow can be produced by a program. Between women and men there is no difference regarding flow experiences. Instead there were discrepancies concerning the flow experiences in different age groups: People over 25 have more intensive flow experiences than younger people. Furthermore the results of the questionnaire show, that learning success and self-assessment on learning progress after a learning session can be predicted through the intensity of the flow experience. These experiences depend again on the motivation which is generated by the program.
Zusammenfassung Diese Studie untersucht das Flow-Erleben beim Arbeiten mit einem elektronischen Lernprogramm und dessen Zusammenhang mit dem späteren Lernerfolg. Für die Untersuchung mussten Probanden jeweils mit einem flow-erzeugenden und einem nicht-flow-erzeugenden Lernprogramm zwei Algorithmen lernen. Das Flow-Erleben wurde mittels Fragebogen und EEG-Aufzeichnungen festgehalten. Im direkten Vergleich der Programme konnte festgestellt werden, dass sich durch ein Programm Flow-Zustände erzeugen lassen. Zwischen Frauen und Männern konnte hinsichtlich des Flow-Erlebens kein Unterschied festgestellt werden. Dafür ergaben sich Abweichungen bezüglich der Stärke der Flow-Erlebnisse bei verschiedenen Altersklassen: Menschen über 25 Jahren erleben im Lernprozess intensivere Flow-Erfahrungen als jüngere Personen. Die Resultate des Fragebogens zeigen zudem, dass sich die Leistungen und die Selbsteinschätzungen des Lernzuwachses im Anschluss auf den Lernprozess durch die Intensität der Flow-Erlebnisse voraussagen lassen. Diese hängen wiederum von der Motivation ab, die durch die Lerneinheit erzeugt wird.
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