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Contribution Details
Type | Master's Thesis |
Scope | Discipline-based scholarship |
Title | Lernen und Flow |
Authors |
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Supervisors |
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Institution | University of Zurich |
Faculty | Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology |
Date | 2007 |
Abstract Text | In this study, flow experienced by users during a learning session with an elearning program and its correlation to further learning success were assessed. For the experiment the people tested had to practise two algorithms with a flow-creating and a non-flow-creating learning program. Flow experiences were measured using two different methods: firstly by means of a questionnaire and secondly by EEG records. The direct comparison of the programs indicates that flow can be produced by a program. Between women and men there is no difference regarding flow experiences. Instead there were discrepancies concerning the flow experiences in different age groups: People over 25 have more intensive flow experiences than younger people. Furthermore the results of the questionnaire show, that learning success and self-assessment on learning progress after a learning session can be predicted through the intensity of the flow experience. These experiences depend again on the motivation which is generated by the program. |
Zusammenfassung | Diese Studie untersucht das Flow-Erleben beim Arbeiten mit einem elektronischen Lernprogramm und dessen Zusammenhang mit dem späteren Lernerfolg. Für die Untersuchung mussten Probanden jeweils mit einem flow-erzeugenden und einem nicht-flow-erzeugenden Lernprogramm zwei Algorithmen lernen. Das Flow-Erleben wurde mittels Fragebogen und EEG-Aufzeichnungen festgehalten. Im direkten Vergleich der Programme konnte festgestellt werden, dass sich durch ein Programm Flow-Zustände erzeugen lassen. Zwischen Frauen und Männern konnte hinsichtlich des Flow-Erlebens kein Unterschied festgestellt werden. Dafür ergaben sich Abweichungen bezüglich der Stärke der Flow-Erlebnisse bei verschiedenen Altersklassen: Menschen über 25 Jahren erleben im Lernprozess intensivere Flow-Erfahrungen als jüngere Personen. Die Resultate des Fragebogens zeigen zudem, dass sich die Leistungen und die Selbsteinschätzungen des Lernzuwachses im Anschluss auf den Lernprozess durch die Intensität der Flow-Erlebnisse voraussagen lassen. Diese hängen wiederum von der Motivation ab, die durch die Lerneinheit erzeugt wird. |
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