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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Akzeptanz von E-Learning in der Finanzbranche
Authors
  • Inu Sarah Matter
Supervisors
  • Helmut Schauer
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2007
Abstract Text This study analyzes the acceptance of an e-learning tool used in the financial industry based on an acceptance model. Therefore a didactics concept has been designed as a first step. This concept takes into account the target user as well as the fact that it is going to be used for e-learning and the content of the tool. The content comprises methods and best practices of Business Analysts. The concept has been implemented at UBS, a Swiss bank. After completing the technical side, 27 business analysts have been interviewed regarding their acceptance and the didactics concept. The online questionnaire has been handed out to them right after they had finished two courses out of the e-learning tool. The dispositional acceptance for the e-learning tool turned out to be high. Certain relationships between the factors which impact the dispositional acceptance were identified. For example, there is a positive relationship between the authentic and situated learning and the benefit the user sees in the e-learning tool for his (or her) daily work. In addition, factors which impact the personal learning success were identified. Concerning the didactics concept the user particularly liked the structure of the courses as they were defined in the concept. Apart from the successful rollout of the e-learning tool, the analysis also highlights the importance of support activities which need to be incorporated. For example, the support of the users in the beginning correlates significant with the dispositional acceptance. Also the relevance of stated learning objectives has a direct impact on the benefit which the user attributes to the e-learning tool.
Zusammenfassung Die in dieser Arbeit vorgelegte Studie befasst sich mit der Untersuchung der Akzeptanz eines E-Learning Tools in der Finanzbranche entlang eines Akzeptanzmodells. Diesem E-Learning Tool liegt ein Didaktik-Konzept zu Grunde, welches in dieser Arbeit konzipiert wurde. Das Didaktik-Konzept sollte dabei die Zielgruppe, die Lernform E-Learning und den zu Vermittelten Lerninhalt berücksichtigen. Bei dem Lerninhalt handelt es sich um Methoden und Best Practices aus der Business Analyse. Das Didaktik-Konzept wurde in der Schweizerbank UBS umgesetzt und implementiert. Nach der technischen Umsetzung, wurden 27 Business Analysten zum erstellten E-Learning Tool, ihrer Akzeptanz dazu und zum Didaktik-Konzept befragt. Bevor diese den online Fragebogen erhalten haben, bearbeiteten alle Teilnehmer zwei Module aus dem E-Learning Tool. Die Einstellungsakzeptanz für das erstellte E-Learning Tools fiel hoch aus. Es konnten zusätzliche Beziehungen zwischen Einflussfaktoren identifiziert werden. So besteht ein positiver Zusammenhang zwischen der Authentizität und Situiertheit der Lernumgebung und dem Nutzen für den beruflichen Alltag den die Anwender dem Tool beimessen. Weiter konnten Einflussfaktoren zum subjektiven Lernerfolg identifiziert werden. Im Bezug auf das Didaktik-Konzept überzeugte besonders die darin festgelegte Strukturierung. Die Untersuchung der Akzeptanz zeigte zudem Deutlich, dass nicht nur die Entwicklung des Konzeptes wichtig ist, sondern dass auch Massnahmen im Rahmen der Einführung des E-Learning Tools berücksichtig werden müssen. So hängt die Betreuung der Teilnehmer signifikant mit der Einstellungsakzeptanz zusammen. Auch die Vertretbarkeit der Ziele hat einen direkten Einfluss darauf welchen Nutzen die Anwender dem E-Learning Tool zusprechen.
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