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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Flow live messen
Authors
  • Bettina Koch
Supervisors
  • Urs Hugentobler
  • Helmut Schauer
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2007
Abstract Text This study investigates the impact of two differently designed e-learning programs on a flow-experience and it tries to measure flow. In the experiment the test persons where asked to learn algorithms with both programs. The sensation experienced subjectively has been acquired by using the “Flow Kurzfragebogen” (FKS) Rheinberg and the degree of physiological change has been measured continuously by means of an EEG (electroencephalogram). It could be shown, that an ideal design of the e-learning software does indeed induce a flow-situation. The flow data determined by a flow-program show clearly higher flow values and the test persons felt optimally challenged; the measured theta, midrange beta and high beta activity was changing during learning sessions using the flow evoking program. In this study possible explanations for this effect as well as consequences for the flow-measurement are discussed. Furthermore continuous biofeedback methods are presented and investigated in respect of their aptitude for flow-measurement.
Zusammenfassung Die vorliegende experimentelle Studie befasst sich mit dem Vergleich der Wirkung von zwei verschieden gestalteten Lernprogrammen auf den Flow-Zustand und versucht diesen zu messen. Die Probanden wurden aufgefordert, mit beiden Programmen Algorithmen zu lernen. Die Werte der subjektiven Befindlichkeit wurden mit dem „Flow Kurzfragebogen (FKS)“ Rheinberg erfasst und der Grad physiologischer Veränderung kontinuierlich mit Hilfe des EEG (Elektroencephalogramm) gemessen. Es lässt sich zeigen, dass mit einer optimalen Gestaltung des Lernprogramms ein Flow-Zustand induziert werden kann. Die ermittelten Flow-Werte liegen beim Flow-Programm deutlich höher, die Probanden fühlen sich optimal beansprucht; die Theta-, Midrange Betaund High Beta Aktivität verändert sich im Verlauf des Lernens mit dem Flow-Programm. Mögliche Erklärungsansätze dieser Ergebnisse sowie Folgerungen für die Flow-Messung werden diskutiert. Des weiteren werden kontinuierliche Biofeedback Messmethoden vorgestellt und bezüglich ihrer Eignung zur Flow-Messung untersucht.
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