Not logged in.

Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Lernplattform zur Messung von Lernerfolg und Flow
Authors
  • Dany Benz
Supervisors
  • Urs Hugentobler
  • Helmut Schauer
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2007
Abstract Text This paper describes the development of a learning platform for analysis of the relationship between learning flow and learning achievement. The platform includes two learning games which were developed on the basis of game and flow theories in order to induce flow in the users. This distinguishes them from classic learning games, which usually neglect important flow elements. An experiment carried out with these learning games observed an increase not only in the flow experience but also in learning achievement, thus indicating a relationship between flow and learning. For further research in this area this platform also makes it possible to have any number of experimental participants play online. The data is automatically collected on the platform itself, where it can be statistically analyzed with an integrated regression analysis.
Zusammenfassung Diese Studie untersucht das Flow-Erleben beim Arbeiten mit einem elektronischen Lernprogramm und dessen Zusammenhang mit dem späteren Lernerfolg. Für die Untersuchung mussten Probanden jeweils mit einem flow-erzeugenden und einem nicht-flow-erzeugenden Lernprogramm zwei Algorithmen lernen. Das Flow-Erleben wurde mittels Fragebogen und EEG-Aufzeichnungen festgehalten. Im direkten Vergleich der Programme konnte festgestellt werden, dass sich durch ein Programm Flow-Zustände erzeugen lassen. Zwischen Frauen und Männern konnte hinsichtlich des Flow-Erlebens kein Unterschied festgestellt werden. Dafür ergaben sich Abweichungen bezüglich der Stärke der Flow-Erlebnisse bei verschiedenen Altersklassen: Menschen über 25 Jahren erleben im Lernprozess intensivere Flow-Erfahrungen als jüngere Personen. Die Resultate des Fragebogens zeigen zudem, dass sich die Leistungen und die Selbsteinschätzungen des Lernzuwachses im Anschluss auf den Lernprozess durch die Intensität der Flow-Erlebnisse voraussagen lassen. Diese hängen wiederum von der Motivation ab, die durch die Lerneinheit erzeugt wird.
Export BibTeX