Not logged in.

Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Konzeption und Entwicklung eines kooperativen, multimedialen Erlebnisraumes für das Reisebüro der Zukunft
Authors
  • Matthias Aggeler
Supervisors
  • Jasminko Novak
  • Helmut Schauer
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2007
Abstract Text In the last few years the travel industry has changed. The traditional travel agencies face new competition from internet-distributors and a variety of offers for online travel planning. Hence they have to find new opportunities to increase the attractiveness of their distribution model. In this work, opportunities for the ”Travel agency of the Future” are examined, based on the analysis of the environment and requirements of travel advisory. Based on the requirements analysis a consulting-design and a system-design for an optimized process are built. Thereby the focus lies on the concept of User Experience & Information Designaiming at the support of advisory activities through the presentation of multimedia travel information aspiring a closer cooperation between clients and travel agents. Finally, the knowledge gained will be integrated into the implementation of a prototype, which in turn will be tested in a practical application test. The obtained test data is analysed and presented.
Zusammenfassung Die Reisebranche hat sich in den letzen Jahren stark gewandelt. Durch die wachsende Popularität des Internets sind vielfältige Online-Angebote zur Reiseplanung aufgekommen, die eine Konkurrenz für das klassische Reisebüro darstellen. Somit müssen neue Möglichkeiten gesucht werden, um die Attraktivität des Reisebüros zu steigern. In dieser Arbeit werden, aufbauend auf der Analyse des Umfelds und der Anforderungen an die Reiseplanung, Möglichkeiten für das ”Reisebüro der Zukunft” untersucht. Basierend auf der erstellten Anforderungsanalyse wird ein Beratungs- und Systemkonzept für einen optimierten Beratungsprozess erstellt. Der Schwerpunkt liegt dabei auf ”User Experience & Information Design” zur Unterstützung der Beratungstätigkeit durch die Präsentation vonmultimedialen Reiseinformationen,wobei eine engere Kooperation zwischen Kunden und Berater angestrebt wird. Abschliessend werden die gewonnen Erkenntnisse mit der Entwicklung eines Prototyps umgesetzt, der danach in der praktischen Anwendung getestet wird. Die gewonnenen Testdaten werden analysiert und dargestellt.
Export BibTeX