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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Design kooperativer verteilter Beratung im Reisebüro der Zukunft
Organization Unit
Authors
  • Simon Hämmerli
Supervisors
  • Susanne Schmidt-Rauch
  • Gerhard Schwabe
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2010
Abstract Text Travel agencies are loosing customers to other vacation booking platforms like the internet due to the lacking benefit of consulting intermediaries. In this thesis a new cooperative distributed advisory system was designed to support the customers in the travel agencies better. Up to date no design criteria are known. With scenario based design and standard questionnaires a prototype was designed and evaluated to find design criteria and its consequences on the advisory quality. The evaluation showed, that with the possibility to insert knowledge in the advisory system and to provide connection possibilities the customer gets better information. The first impressions from the users show that they are satisfied with the system design and the elements are important for cooperative distributed advisory. For the future the system has a lot of functionality improvement possibilities, but the introduction into the organisational structure has to be done to get an overall experience.
Zusammenfassung Reisebüros verlieren immer mehr Kunden an Angebote im Internet, da die Beratung durch Intermediäre wenig Mehrwert bieten kann. Durch die Möglichkeit, externe Reiseberater mit speziellen Kenntnissen zu bestimmten Regionen in die Beratung beizuzuziehen, soll die Qualität der Beratung erhöht werden. Mit einem neuartigen verteilten kooperativen Beratungssystem soll so ein Mehrwert geboten werden, der wieder für eine Beratung durch Intermediäre spricht. Mittels Scenario Based Design wurde ein Prototyp implementiert. Reiseberater und Kunden wurden mit dem UTAUT-Fragebogen zur Usability und dem AttrakDiff -Fragebogen zur Attraktivität, der hedonischen und pragmatischen Qualität befragt. Der Prototyp wurde von den Kunden und den Beratern positiv bewertet und die Qualität in der Beratung konnte durch ein grösseres Informationsangebot gesteigert werden. In dieser Arbeit wurde eine erste Anwendung von kooperativen verteilten Beratungssystemen entwickelt und implementiert, welche für die Zukunft viel Weiterentwicklungspotential bietet, dazu aber zuerst in die Organisationskultur und den Organisationsrahmen integriert werden muss um Erfahrungen zu sammeln.
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