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Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Finanzberatung mit Conversational Agent: Fehler des CA und deren Auswirkungen auf das Vertrauen
Organization Unit
Authors
  • Aleksandar Ristic
Supervisors
  • Gerhard Schwabe
  • Sven Eckhardt
  • Mateusz Dolata
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2022
Abstract Text The use of artificial intelligence as a conversational agent in financial consulting can support the financial advisor and automate processes. As a result, the conversational agent assumes responsibility and the human must have confidence that the conversational agent will perform its tasks correctly. Thus, this work investigates to what extent different artificial intelligence errors influence the trust of the users (advisor and client) in the artificial intelligence. For this purpose, videos of the conducted experiments, interviews and a workshop were analyzed. For each error, it was summarized to what extent it influenced users' trust, and the results showed that depending on the error, users' trust was influenced differently. The results of this work can be used as a basis for further research to find out which errors made by an artificial intelligence in a financial advisory service could be harmful to trust.
Zusammenfassung Der Einsatz einer künstlichen Intelligenz als Conversational Agent in der Finanzberatung kann dem Finanzberater unterstützend zur Seite stehen und Prozesse automatisieren. Dies führt dazu, dass der Conversational Agent Verantwortung übernimmt und der Mensch Vertrauen haben muss, dass der Conversational Agent seine Aufgaben korrekt ausführt. Diese Arbeit untersucht somit, inwiefern verschiedene Fehler der künstlichen Intelligenz das Vertrauen der Benutzer (Berater und Kunde) in die künstliche Intelligenz beeinflussen. Dafür wurden Videos der durchgeführten Experimente, Interviews und ein Workshop ausgewertet. Für jeden Fehler wurde zusammengefasst, inwiefern dieser das Vertrauen der Benutzer beeinflusste, und die Resultate ergaben, dass je nach Fehler das Vertrauen der Benutzer verschieden beeinflusst wurde. Die Ergebnisse dieser Arbeit können als Grundlage für weitere Forschung genutzt werden, um herauszufinden, welche Fehler einer künstlichen Intelligenz in einer Finanzberatung für das Vertrauen schädlich sein könnten.
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