Not logged in.
Quick Search - Contribution
Contribution Details
Type | Master's Thesis |
Scope | Discipline-based scholarship |
Title | Meaningful Representation of Artificial Intelligence in Children’s Books; Stories as Instrument to Foster Early-On Awareness of Modern AI Concepts |
Organization Unit | |
Authors |
|
Supervisors |
|
Language |
|
Institution | University of Zurich |
Faculty | Faculty of Business, Economics and Informatics |
Date | 2022 |
Abstract Text | Nowadays, the necessity of being aware of and understanding modern artificial intelligence (AI) spans across age groups. For children, it is especially challenging to recognize its existence and comprehend the effects of modern AI on their lives. We explore the use of an age-appropriate instrument, storytelling, to foster early awareness of modern AI technologies and concepts. For this reason, we have created and iterated upon a set of guidelines aimed at children’s book authors who would like to depict AI in their stories. Using prototype stories created using these guidelines, we solicit input from children and experts from different fields to learn about the benefits and challenges of our approach. Our findings suggest there are advantages to using stories to communicate AI concepts due to their engaging nature. The experts’ feedback also reflects the persistent challenges in defining a conceptually sound and meaningful depiction of modern AI. |
Zusammenfassung | Die Notwendigkeit, die moderne künstliche Intelligenz (KI) zu kennen und zu verstehen, zieht sich heutzutage durch alle Altersgruppen. Für Kinder ist es eine besondere Herausforderung, deren Existenz zu erkennen und die Auswirkungen moderner KI auf ihr Leben zu verstehen. Wir untersuchen den Einsatz eines altersgerechten Instruments, des Geschichtenerzählens, um ein frühes Bewusstsein für moderne KI-Technologien und - Konzepte zu fördern. Aus diesem Grund haben wir Leitfäden für Kinderbuchautor:innen, die KI in ihren Geschichten darstellen möchten, entwickelt und über diese iteriert. Anhand von Prototypgeschichten, die mit Hilfe dieser Leitfäden erstellt wurden, haben wir die Rückmeldungen von Kindern und Expert:innen aus verschiedenen Bereichen eingeholt, um mehr über die Vorteile und Herausforderungen unseres Ansatzes zu erfahren. Unsere Ergebnisse deuten darauf hin, dass es Vorteile gibt beim Verwenden von Geschichten für die Vermittlung von KI-Konzepten aufgrund ihrer mistreissenden Art. Das Feedback der Expert:innen widerspiegelt auch die bleibenden Herausforderungen bei der Definition einer konzeptionell soliden und bedeutsame Darstellung der modernen KI. |
PDF File | Download |
Export | BibTeX |