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Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Next-Generation-Mediendienste für mobile Communities
Organization Unit
Authors
  • Stefan Ruckstuhl
Supervisors
  • Jasminko Novak
  • Gerhard Schwabe
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2008
Abstract Text User-generated content has become widespread in the media. Due to the increasing convergence of the Internet, fixed-line and mobile telephony, as well as television, this user-generated content can be produced and consumed at any time and any place. The services enabling this will be referred to as next-generation media services in this paper and will be examined in terms of their usage in mobile communities. In the course of doing so, the focus will be on the preferences of the members of a mobile community regarding information acquisition on the one hand and how video can be applied for mobile information exchange on the other. By way of a scenario-based and user-based design procedure, a prototypical application for common mobile telephones was created in order to investigate these two issues: the „Mobile Social Touristmate“. It was conceived to be integrated into existing social networking websites at a later time and offers the possibility to manually provide multimedia blog entries with locational and further meta-information. Such entries may contain audio files, images, texts or videos and can be searched or employed as questions using the so-called Mobile Forum 2.0. During the evolutionary development, particular attention was paid to usability, which is of central importance in mobile software applications. In the field experiments carried out with the prototype, it was established that the members of the mobile community preferred to benefit from existing content instead of asking questions themselves. Mobile videos were only rarely used to exchange information.
Zusammenfassung Benutzergenerierte Inhalte sind im Medienbereich bereits stark verbreitet. Durch die zunehmende Konvergenz von Internet, Fest- und Mobiltelefonie sowie TV, kann so genannter User-Generated Content jederzeit und standortunabhängig produziert und konsumiert werden. Dienste, welche dies erlauben werden in dieser Arbeit als Next-Generation-Mediendienste bezeichnet und hinsichtlich deren Nutzung in mobilen Communities untersucht. Dabei wird auf die Fragen fokussiert, welche Art der Informationsbeschaffung die Mitglieder einer mobilen Community vorziehen und wie Video zum mobilen Informationsaustausch eingesetzt werden kann. Um die beiden Fragestellungen zu untersuchen, wurde in einem szenario- und nutzerbasierten Vorgehen eine prototypische Anwendung fu?r gängige Mobiltelefone entwickelt, der „Mobile Social Touristmate„. Dieser wurde fu?r eine spätere Integration in bestehende Social-Networking-Seiten konzipiert und bietet die Möglichkeit multimediale Blog-Einträge manuell mit Standort- und Zusatzinformationen zu versehen. Solche Einträge können aus Audio-, Bild-, Text- und Video-Inhalten bestehen und u?ber das so genannte Mobile Forum 2.0 durchsucht oder als Fragen verwendet werden. Bei der Umsetzung am Prototyp wurde insbesondere der Usability starke Beachtung geschenkt, welche bei mobilen Software-Anwendungen von zentraler Bedeutung ist. In den mit dem Prototyp durchgefu?hrten Feldversuchen wurde festgestellt, dass die Mitglieder der mobilen Community vorzugsweise von bestehenden Inhalten profitiert haben anstatt selber Fragen zu stellen. Mobile Videos wurden dabei nur selten zum Austauschen von Informationen eingesetzt.
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