Not logged in.

Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Entwicklung eines Chatbots für Umfragen: WISE-Bot
Organization Unit
Authors
  • Jonas Zürcher
Supervisors
  • Gerhard Schwabe
  • Mateusz Dolata
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2021
Abstract Text This thesis deals with the conception and technical implementation of the WISE-survey with an integrated chatbot. The previous WISE-survey, which is used by the Center of Dental Medicine for the individual assessment of orofacial pain and temporomandibular disorders, served as a basis. Patients of the Center of Dental Medicine rate the previous WISE-survey as too long and detailed. In addition, it offers too few options to address their individual complaints. By integrating the chatbot, which interacts with the users to answer mostly open questions and accompanies them through the survey, an increase in the intention to use and the user experience should be achieved. To counteract the problems of the previous survey, the chatbot interprets the patients' statements and asks more precise follow-up questions if necessary. After the implementation of the WISE-survey with chatbot, an evaluation with twelve participants was conducted. The participants had to complete the WISE-survey with and without chatbot and answer questions about the perceived user experience and the intention to use. The results of the evaluation show that the WISE-survey with chatbot led to an increase in the intention to use and the surveyed user experience scales (perspicuity, dependability, novelty, output quality) compared to the previous WISE survey without chatbot.
Zusammenfassung Diese Arbeit behandelt die Konzeption und technische Entwicklung der WISE-Befragung mit integriertem Chatbot. Als Basis diente die bisherige WISE-Befragung, welche vom Zentrum für Zahnmedizin (ZZM) zur individuellen Beurteilung von orofazialen Schmerzen und Kiefergelenksbeschwerden eingesetzt wird. Diese wird von Patienten des ZZMs als zu lang und detailliert empfunden. Zudem bietet sie zu wenige Möglichkeiten, auf die individuellen Beschwerden einzugehen. Durch die Integration des Chatbots, welcher mit den Benutzenden zur Beantwortung von mehrheitlich offenen Fragen interagiert und die Benutzenden durch die Befragung begleitet, soll eine Erhöhung der Intention to Use und des Nutzererlebnisses erreicht werden. Um den Problemen der bisherigen Befragung entgegenzuwirken, interpretiert der Chatbot die Aussagen der Patienten und stellt falls nötig genauere Nachfragen. Nach Abschluss der Entwicklung der WISE-Befragung mit Chatbot wurde eine Evaluation mit zwölf Teilnehmenden durchgeführt. Die Teilnehmenden mussten die WISE-Befragung mit und ohne Chatbot ausfüllen und Fragen zum empfundenen Nutzererlebnis und der Intention to Use beantworten. Die Ergebnisse der Evaluation zeigen, dass die WISE-Befragung mit Chatbot zu einer Erhöhung der Nutzererlebnisskalen (Durchschaubarkeit, Steuerbarkeit, Originalität, Output Qualität) und der Intention to Use führte, verglichen mit der bisherigen WISE-Befragung ohne Chatbot.
PDF File Download
Export BibTeX