Not logged in.

Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Building a Prototype for Automated Documentation of Financial Advisory Sessions Accompanied by a Digital Assistant
Organization Unit
Authors
  • Jara Fuhrer
Supervisors
  • Andreas Bucher
  • Mateusz Dolata
  • Gerhard Schwabe
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2021
Abstract Text Current documentation practices of financial service providers are mainly designed to comply with existing regulations and neglect the clients' need for individualized written information. Clients are often given only standardized product information or a concise enumeration of the topics covered. This lack of client specific information compels clients to make important investment decisions based on standard documents and explanations given only verbally. The increasing prevalence of digital assistants creates new opportunities to personalize advisory documentation and automate its creation. This paper explores what types of content and functionality are best for client advisory documentation. In several design iterations, prototypes have been developed and evaluated. The results show that clients want to receive a summary of the most important outcomes from the advisory session in order to reflect on the advice provided. Advisors also see great potential in documentation that is specifically customized to the clients, but are already heavily burdened with administrative tasks due to demanding regulations. Based on the findings of interviews and user tests, design implications for the provision of advisory documentation as well as suggestions for improvement and ideas for further development of the prototype are elaborated. The application of these results will contribute to a high-quality, personalized, and compliant advisory documentation which satisfies both clients and advisors.
Zusammenfassung Die derzeitigen Dokumentationspraktiken von Finanzdienstleistern sind hauptsächlich auf die Einhaltung bestehender Vorschriften ausgelegt und vernachlässigen das Bedürfnis der Kunden nach individueller, schriftlicher Information. Den Kunden werden oftmals nur standardisierte Produktinformationen oder eine knappe Auflistung besprochener Punkte überreicht. Dieser Mangel an kundenspezifischen Informationen führt dazu, dass Kunden wichtige Anlageentscheidungen basierend auf Standardunterlagen und lediglich mündlichen Erklärungen des Beraters treffen müssen. Die zunehmende Verbreitung von digitalen Assistenten schafft neue Möglichkeiten, die Beratungsdokumentation zu individualisieren und deren Erstellung zu automatisieren. In dieser Arbeit wird untersucht, welchen Inhalt und welche Funktionalitäten solch eine Beratungsdokumentation enthalten sollte. Dazu sind in mehreren Design-Iterationen Prototypen entwickelt und evaluiert worden. Die Resultate zeigen, dass Kunden eine Zusammenfassung der wichtigsten Erkenntnisse aus der Beratung erhalten wollen, um über die erteilten Ratschläge reflektieren zu können. Die Berater sehen ebenfalls großes Potential in einer besser auf den Kunden zugeschnittenen Dokumentation, sind hingegen bereits heute aufgrund fordernden Regulierungen stark mit administrativen Aufgaben ausgelastet. Basierend auf den Erkenntnissen aus Interviews und Benutzertests werden Designimplikationen für die Bereitstellung der Beratungsdokumentation sowie Verbesserungsvorschläge und Ideen zur Weiterentwicklung des Prototypen erarbeitet. Die Anwendung dieser Resultate kann zu einer qualitativ hochwertigen, personalisierten und gesetzeskonformen Beratungsdokumentation beitragen, welche sowohl Kunde als auch Berater zufriedenstellt.
PDF File Download
Export BibTeX