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Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Wie gut ist gut genug? Kriterien und Faktoren fur die Akzeptanz von Digitalen Assistenten in der Bankberatung
Organization Unit
Authors
  • Jonas Wittwer
Supervisors
  • Andreas Bucher
  • Mateusz Dolata
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2021
Abstract Text A project by the Information Management Research Group at the University of Zurich is currently developing a digital assistant to support bank advisory services. Due to the novelty of this project, there is little known about the acceptance of such assistants in the context of bank advisory services. The aim of this thesis is, therefore, to define acceptance criteria for digital assistants in banking services. Based on a literature review and analysis of expert interviews, a selection of factors was made to be examined in a survey. These factors were namely the assistant's response time, error rate, transaction recognition, and manner. The results showed some influence of the selected criteria on the acceptance of digital assistants. However, based on statistical analysis, the results could not be attributed solely to the factors examined. The results suggest nevertheless, that these factors should be taken into account during development and must be the subject of further research.
Zusammenfassung Ein Projekt der Information Management Research Group der Universität Zürich entwickelt einen digitalen Assistenten, der Bankberatungsgespräche unterstützen soll. Aufgrund der Neuheit dieses Projekts ist wenig über die Akzeptanz von solchen Assistenten in der Bankberatung bekannt. Das Ziel dieser Arbeit ist deshalb, Akzeptanzkriterien für Digitale Assistenten in der Bankberatung zu definieren. Basierend auf einer Literaturrecherche und der Analyse von Experteninterviews wurde eine Auswahl an Faktoren getroffen, die in einer Umfrage untersucht werden sollten. Diese Faktoren waren die Antwortzeit, die Fehlerrate, die Transaktionserkennung und das Auftreten des Assistenten. Die Ergebnisse der Umfrage zeigten bei den gewählten Faktoren gewisse Einflüsse auf die Akzeptanz. Allerdings konnten die Ergebnisse, basierend auf einer statistischen Analyse, nicht ausschliesslich auf die untersuchten Faktoren zurückgeführt werden. Sie zeigten aber, dass die untersuchten Faktoren bei der Entwicklung bedacht werden und zur genaueren Quantifizierung weiter untersucht werden müssen.
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