Not logged in.

Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Empowering Advisors for Human-Autonomy Teaming; An Abstract Methodology and a Specific Training Framework for Heinzelmännli
Organization Unit
Authors
  • Sebastian Gäumann
Supervisors
  • Gerhard Schwabe
  • Andreas Bucher
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2021
Abstract Text Recent technological advancements in artificial intelligence led to the emergence of research on human-autonomy teaming. Research thereby identifies training as a critical success factor for human-autonomy teams. This thesis addresses the training process of such teams in the domain of advisory. The goal was to develop a specific training framework for a human-autonomy teaming project in the financial advisory sector, namely the project "Heinzelm‰nnli". To do so, the thesis uses design science research to develop two artifacts. The first artifact constitutes of an abstract training methodology and is based on current literature on human-autonomy teaming, end-user training, and service encounters, as well as on the insights of experts in these domains. Thereby, the abstract methodology provides an integrative perspective of the components that might affect training and its outcome in the domain of advisory and human-autonomy teaming. As a second artifact, the thesis presents a specific training framework and its application for the proof-of-concept phase of the project ìHeinzelm‰nnliî. The evaluation showed, based on qualitative data, that the specific training framework is valid and effective to empower advisors for the conversational agent-based assistant ìHeinzelm‰nnliî. In sum, this thesis presents a specific training framework for project "Heinzelm‰nnli" that is based on the development of an abstract training methodology to empower advisors for human-autonomy teaming.
Zusammenfassung Die jüngsten technologischen Fortschritte auf dem Gebiet der künstlichen Intelligenz haben dazu geführt, dass sich die Forschung vermehrt mit dem Konzept von Human-Autonomy Teams befasst. Die Forschung identifiziert dabei Schulung als einen kritischen Erfolgsfaktor für Human-Autonomy Teams. Diese Masterarbeit befasst sich mit dem Trainingsprozess für solche Teams im Bereich der Beratung. Ziel war es, ein spezifisches Trainingsframework für ein Projekt in der Finanzberatung, genannt "Heinzelmännli", zu entwickeln. Um dies zu erreichen, werden in dieser Arbeit zwei Artefakte mithilfe von Design Science Research entwickelt. Das erste Artefakt besteht aus einer abstrakten Trainingsmethodik und basiert auf aktueller Literatur zu den Themen Human-Autonomy Teaming, End-User Training und Service Encounters sowie auf den Erkenntnissen von Experten in diesen Bereichen. Dadurch bietet die abstrakte Trainingsmethodik eine integrative Perspektive der Komponenten, welche das Training und seine Ergebnisse im Bereich der Beratung und Human-Autonomy Teaming beeinflussen können. Als zweites Artefakt stellt die Arbeit ein spezifisches Trainingsframework und dessen Anwendung für die Proof-of-Concept Phase des Projekts "Heinzelmännli" vor. Die Evaluation hat basierend auf qualitativen Daten gezeigt, dass das spezifische Trainingsframework valide und effektiv ist, um Berater für den kollaborativen Sprachassistenten "Heinzelmännli" zu befähigen. Zusammenfassend wird in dieser Arbeit ein spezifisches Trainingsframework für das Projekt "Heinzelmännli" vorgestellt, das auf der Entwicklung einer abstrakten Trainingsmethodik für Human-Autonomy Teaming basiert.
PDF File Download
Export BibTeX