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Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Towards a Collaborative Meeting Environment in a Virtual World
Organization Unit
Authors
  • Oliver Stanek
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Economics, Business Administration and Information Technology
Date 2008
Abstract Text This thesis addresses the research objective to build an observable collaboration environment within the virtual world Second Life. By understanding the behavior of humans, the aim is to ultimately provide real-time support for virtual teams. Therefore, the central requirement for the environment is support for distributed team meetings, while providing mechanisms for data collection of those meetings at the same time. The work is based on certain theoretical foundations, as well as empirical findings, from collaborative work and virtual environments. In particular, the notions of media naturalness theory are assessed in Second Life. In order to test the suitability of the created virtual meeting environment for collaboration, a usability evaluation cycle frames the investigation. Several group trial experiments are conducted to elicit requirements for future applications of the environment. The observations inform the design of the environment for the next cycle. The collectable data from the trials comprises chat communication, avatar coordinates, screen-capture video and post-hoc interviews. The chat communication is coded and analyzed. The findings help us support or put into perspective observations made during the trial experiments. An outlook regarding the implications for practice, as well as potential research opportunities in virtual worlds conclude the work.
Zusammenfassung Diese Diplomarbeit adressiert das Forschungsziel einer beobachtbaren, kollaborativen Umgebung in der virtuellen Welt Second Life. Wenn es gelingt das Verhalten der Menschen beim kollaborieren zu verstehen, kommt man dem Ziel von Echtzeit-Unterstützung für virtuelle Teams näher. Deswegen war die Hauptanforderung an die zu erstellende Umgebung die Gewährleistung von verteilten Team-Meetings und die gleichzeitige Datensammlung von den Meetings. Die Arbeit basiert auf theoretischen Grundlagen und empirischen Erkenntnissen von kollaborativer Arbeit und virtuellen Plattformen. Insbesondere die Gedanken der Media Naturalness Theorie wurden in Second Life überprüft. Ein Zyklus zur Evaluation und Verbesserung der Benutzerfreundlichkeit bildet den Rahmen der Untersuchung einer virtuellen Meeting-Umgebung. Mehrere Gruppenexperimente finden in der Meeting-Umgebung statt, um Anforderungen für zukünftige Anwendungen der Umgebung zu eruieren. Die Beobachtungen informieren die Konzeption der Umgebung für den nächsten Zyklus. Die gesammelten Daten von den Experimenten sind die Chat- Kommunikation, die Avatar-Koordinaten, ein Bildschirm-Video, und Interviews nach den Experimenten. Die Chat-Kommunikation wird klassifiziert und analysiert. Die Erkenntnisse helfen uns Beobachtungen während den Experimenten zu unterstützen oder zu relativieren. Ein Ausblick bezüglich der Implikationen für die Praxis, als auch Forschungsmöglichkeiten in virtuellen Welten bilden das Fazit der Arbeit.
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