Not logged in.

Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Design Principles for Conversational Agents in Group Collaboration: A Review of Public Opinion and Research
Organization Unit
Authors
  • Tim Schluchter
Supervisors
  • Dario Staehelin
  • Mateusz Dolata
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2020
Abstract Text Conversational agents have long been introduced to private settings. The growing interest to apply these systems in a professional work context is subject to discussion in both scientific research as well as public discourse. This research seeks to provide a broad overview of the discussion of conversational agents by analyzing the discourses of common and scientific literature respectively focusing on agent collaboration and perception. Systematic qualitative literature analyses of both literatures are made with methods and procedures described and documented. The results of the processes are presented, and the discourses are categorized by different topics and compared. It is found that both literatures provide similar narratives about effects of conversational agents with the scientific literature providing more in-depth explanations.
Zusammenfassung Gesprächsagenten sind seit längerem im privaten Umfeld in Gebrauch. Das wachsende Interesse, diese Systeme in einem professionellen Arbeitskontext anzuwenden, wird sowohl in der wissenschaftlichen Forschung wie auch im öffentlichen Diskurs thematisiert. Die vorliegende Arbeit versucht, einen umfassenden Überblick über die Diskussionen über Gesprächsagenten zu vermitteln, indem die Abhandlungen der allgemeinen und wissenschaftlichen Literatur analysiert werden mit Fokus auf der Zusammenarbeit mit und Wahrnehmung von Agenten. Systematische qualitative Literaturanalysen beider Literaturen werden mit beschriebenen und dokumentierten Methoden und Verfahren durchgeführt. Die Ergebnisse der Verfahren werden präsentiert und die Diskurse nach verschiedenen Themenbereichen kategorisiert und verglichen. Es zeigt sich, dass beide Literaturen ähnliche Ausführungen über die Wirkung von Gesprächsagenten liefern, wobei die wissenschaftliche Literatur tiefergehende Erklärungen liefert.
PDF File Download
Export BibTeX