Not logged in.

Contribution Details

Type Master's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Exploring the Landscape of WISE Improving the Usability of a complex Medical System
Organization Unit
Authors
  • Caroline Lottenbach
Supervisors
  • Chatchavan Wacharamanotham
Language
  • English
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2019
Abstract Text The goal of this thesis was to improve the usability of a Web-based Interdisciplinary Symptom Evaluation system (WISE) which has been developed and used by the orofacial pain clinic of the University of Zurich. WISE, as its name suggests, is a web-based tool, that captures and assess the interdisciplinary complaints of patients who suffer from orofacial pain. The underlying difficulty in improving the system was that with anonymity of health care patients, we couldn't get personal feedback from the main user group. We used two different approaches to evaluate the underlying survey concept and reveal possible problem areas. The first approach was the well-established approach of evaluating the existing user feedback. We then developed a hands-on approach to create a paper-based survey logic diagram. This has proven especially helpful to analyse this large and complex questionnaire. We found that the length and complexity was the biggest weakness of the old WISE survey. To address these problems, we reorganized the survey structure, eliminated superfluous questions, simplified the survey vocabulary, and updated the welcome page of the survey. We also corrected flaws in the survey logic and included more open-ended questions such that patients would be able to describe their problems in their own words. We addressed usability problems of certain question types through prototyping and user testing. The main contribution of this thesis includes all improvements that were made to the WISE survey. The description of the approach to create a paper-based survey logic diagram is an additional contribution of this work.
Zusammenfassung Ziel dieser Arbeit ist, die Benutzerfreundlichkeit des Web-based Interdisciplinary Symptom Evaluation (WISE) Systems zu verbessern, das von der orofazialen Schmerzklinik der Universität Zürich entwickelt und genutzt wird. WISE ist, wie der Name schon sagt, ein webbasiertes Werkzeug, das die interdisziplinären Beschwerden von Patienten mit orofazialen Schmerzen erfasst und bewertet. Die grundlegende Schwierigkeit bei der Verbesserung dieses Systems bestand darin, dass wir durch die Anonymität der Gesundheitspatienten kein persönliches Feedback von der Hauptnutzergruppe erhalten konnten. Wir haben zwei verschiedene Ansätze verwendet, um die Umfrage zu Evaluieren und mögliche Problembereiche auf zu zeigen. Der erste Ansatz war, die bereits vorhandenen Benutzerfeedbacks für die Bewertung der Umfrage zu verwenden. Parallel dazu entwickelten wir einen praxisnahen Ansatz zur Erstellung eines papierbasierten Umfragelogikdiagramms. Dies hat sich bei der Analyse dieses umfangreichen und komplexen Fragebogens als besonders hilfreich erwiesen. Wir fanden heraus, dass die Länge und Komplexität die grösste Schwäche der alten WISE-Umfrage war. Um diese Probleme zu lösen, haben wir die Struktur der Umfrage neu organisiert, überflüssige Fragen beseitigt, das Vokabular der Umfrage vereinfacht und die Startseite der Umfrage aktualisiert. Wir haben auch Fehler in der Umfragelogik korrigiert und offenere Fragen in die Umfrage aufgenommen, damit die Patienten ihre Probleme mit eigenen Worten beschreiben können. Wir haben Usability-Probleme bestimmter Fragetypen durch Prototyping und Benutzertests gelöst. Die Hautleistung dieser Arbeit umfasst alle Verbesserungen, die an der WISE-Umfrage vorgenommen wurden. Die Beschreibung der Methode zur Erstellung eines papierbasierten Umfragelogikdiagramms ist ein weiterer Beitrag dieser Arbeit.
PDF File Download
Export BibTeX