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Contribution Details

Type Bachelor's Thesis
Scope Discipline-based scholarship
Title Designideen zur Einführung von digitalen Agenten in Beratungsgesprächen anhand der Design Science Research Methodologie
Organization Unit
Authors
  • Kenny Kunzmann
Supervisors
  • Susanne Steigler
  • Mateusz Dolata
  • Gerhard Schwabe
Language
  • German
Institution University of Zurich
Faculty Faculty of Business, Economics and Informatics
Date 2019
Abstract Text As a result of the digitalization, the fields of application of conversational agents (CA) are increasingly spreading into our lives. With its usage in financial advisory services, new spheres in the area of human-computer interaction are now being explored where pioneering work needs to be done. Since the research question in the design science research, such as how the initial interaction with a conversational agent in a financial advisory encounter is to be designed, is still unclear, this research work is dedicated to this issue. Using the process model of Peffers et al. (2007), design-based introductory proposals for conversational agents are developed based on a literature research and a Wizard of Oz experiment. Different types of the visual representation of the natural language interface are distinguished, that either (1) have no visible representation component, (2) are represented by a human avatar or (3) have a non-human avatar. Under these conditions and beside many other results, the present discussion has unequivocally shown that the design of the initial interaction is influenced to a significant extent by the visual representation of the conversational agents natural language interface and its role to be taken in the advisory encounter.
Zusammenfassung Die Einsatzgebiete von digitalen Agenten (engl. «conversational agents») weiten sich aufgrund der fortschreitenden Digitalisierung immer stärker auf unser Leben aus. Mit deren Verwendung in Bankberatungsgesprächen wird nun in neue Sphären vorgestossen, worin es hinsichtlich der Interaktion zwischen Mensch und Maschine Pionierarbeit zu leisten gibt. Da die Forschungsfrage aus dem Bereich des Design Science Research, wie die Erstinteraktion mit einem digitalen Agenten in einem Bankberatungsgespräch gestaltet werden soll, noch ungeklärt ist, widmet sich diese Forschungsarbeit dieser Fragestellung. Anhand des Prozessmodells von Peffers et al. (2007) werden auf Basis einer Literaturrecherche sowie eines Wizard of Oz Experiments designorientierte Einführungsvorschläge für digitale Agenten entwickelt. Dabei werden verschiedene Arten der visuellen Darstellung des Sprachinterfaces unterschieden, welches entweder (1) keine sichtbare Repräsentationskomponente aufweist, (2) mittels eines menschlichen Avatars repräsentiert wird oder (3) einen nicht-menschlichen Avatar besitzt. Die vorliegende Auseinandersetzung hat unter diesen Gegebenheiten und vielen weiteren Ergebnissen unmissverständlich gezeigt, dass die Gestaltung der Erstinteraktion massgeblich von der visuellen Repräsentation des Sprachinterfaces des Agenten sowie dessen einzunehmenden Rolle im Beratungsgespräch beeinflusst wird.
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